ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Mobiloperatörerna kan inte stoppa de falska samtalen: Vi ser allvarligt på saken

Anders Nyman · 24 Jan 2017
Uppdaterad 24 Jan 2017
Teleoperatörerna är maktlösa mot de falska samtalen. Det enda de kan göra är att spärra de enskilda numren som används – om den drabbade begär det.

Teleoperatörerna är maktlösa mot de falska samtalen. Det enda de kan göra är att spärra de enskilda numren som används – om den drabbade begär det. Foto: IBL/Telia/Tele2


Felix Mannerhagen och Cecilia Litborn fick byta mobilnummer sedan utländska bedragare använt dem för att försöka lura tusentals svenskar. Mobiloperatörerna kan inte stoppa de falska samtalen, utan bara spärra de enskilda numren som används – om den drabbade begär det.

klar

Artikellänk är kopierad

Tidigare ringde så kallade Microsoftbedragare från utländska nummer. Nu har de insett att det är mycket större chans att de tilltänkte offren svarar om de ser ut att ringa från svenska mobilnummer. Att förfalska, eller spoofa, ett nummer är lätt för den som ringer med IP-telefoni, och bluffen går inte att upptäcka.

– När den här typen av samtal kommer in i vårt mobilnät från utlandet, vilket det i regel gör, kan vi inte registrera om det är en bluff eller ett äkta samtal, säger Roija Rafii, press- och PR-ansvarig hos Telia Sverige.– Anledningen är att dessa falska samtal börjar utomlands och med hjälp av olika programvaror ändras mobilnumret innan det kommer in i vårt nät. När samtalet kommer in är det redan svenskt och därför svårt att upptäcka eller förhindra.

Bedragarna kapade Felix mobilnummer – fick hundratals arga sms

Tele2 bekräftar problemet.

– Detta är något som vi ser allvarligt på och vi samarbetar med bland annat med Telia i frågan eftersom detta är ett branschproblem, säger Malin Selander, kommunikationschef på Tele2 Sverige.

Vad kan man göra om man får sitt nummer ”kapat” på det här sättet?– Om någon av våra kunder kontaktar oss med detta kan vi spärra det berörda numret från att kunna göra ett inkommande internationellt samtal till Sverige, säger Roija Rafii på Telia.– Det kräver en del handpåläggning och är en kortsiktig åtgärd, och vi kan inte garantera att det fungerar. Just därför samarbetar vi med andra operatörer och branschen för en långsiktig och heltäckande lösning på vad vi ser är ett allvarligt samhällsproblem.

Malin Selander på Tele2 har samma lösning.– Spärren gäller alla samtal från utlandet in till Sverige (oavsett om samtalet landar i Tele2s nät eller Telia/Telenor/Tre’s nät). Vi ser då att missbrukandet av numret upphör, säger hon.

– Detta är en internationell form av kriminalitet som pågår i hela världen. I Sverige är detta i huvudsak en polisiär fråga där de behöver samarbeta med ansvarig tillsynsmyndighet för telekomfrågor. Vi gör vad vi kan för att hjälpa våra kunder som har råkat ut för av den här typen av bedrägeri, säger Malin Selander på Tele2 Sverige.

Cecilia, 41, drabbades av nummerkapning – pekas ut som bedragare på nätet

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Nyman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro