ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Modebransch med muskler möts i Stockholm

Stockholm TT · 15 Aug 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

-Mode har mer muskler än vad många har tänkt på, modeexporten går om flera basnäringar som stålindustrin, konstaterar Lotta Ahlvar, vd på Svenska moderådet. Ahlvar laddar som bäst inför de kommande modeveckorna - den tid då branschen möts, visningar av vår- och sommarmodet 2007 hålls och inköp görs. I höst sker det i en tid av positiv utveckling. Försäljningen av kläder ökade i juni med fem procent och har under årets första halvår gått upp med 6,5 procent jämfört med året innan. Omsättningen av kläder, skor och accessoarer ökade i fjol med sex procent till 68 miljarder kronor jämfört med året innan, enligt statistik i branschtidningen Habit. Under samma tid ökade exporten av kläder med åtta procent till 7,8 miljarder kronor, antalet klädbutiker i landet ökade och fler modeföretag introducerades på börsen.

Själva modeveckorna drar också fler deltagare och producenter. På tre år har antalet visningar ökat från ett par till över 30. -Vi märker ett stort intresse från internationell press, säger Ahlvar. Bärbart Under modeveckan kommer också ekonomen och designern Göran Sundberg att presentera den genomlysning av modebranschen han gjort på uppdrag av Rådet för arkitektur, form och design. En sådan genomgång har inte gjorts tidigare och Sundberg kan därför inte jämföra statistik - men hans känsla är att det går tydligt framåt. -Jag var själv verksam på 1980-talet och då fanns det kanske fem kläddesignföretag i Sverige. Nu finns det 250. Sundberg säger att svenskar är duktiga på att göra kvalitativa, bärbara kläder och ganska snabba på att plocka upp trender. Men spjutspetsdesign och överlevnad hos nya designföretag är det lite sämre ställt med. -En tredjedel av företagen överlever inte mer än tre år. -Det är svårt för dem att marknadsföra sina varor hemma i Sverige, att få konsumenterna att möta deras produkter. Det beror bland annat på att svenskarna har en ganska stor kedjekonsumtion. Prispress Ytterligare en aspekt av att kedjeföretagen (H&M, Lindex, MQ, Bik Bok och Gina Tricot för att nämna några) blir fler är att branschen utsätts för en stadig prispress. De senaste tio åren har priserna sjunkit stadigt, enligt Sundberg. De låga priserna beror också på att alltfler bolag lägger sin produktion i det billigare Sydostasien. -Många nya företag blir tvungna att sänka sina priser och därför kompromissa i material och hantverk för att kunna sälja i Sverige, säger Sundberg. TT: Hur köper vi svenskar mode, söker vi enbart billiga priser? -Att köpa mode och kläder handlar om att få konsumtionskickar, ju billigare det är ju fler kickar får man. . . -Hennes & Mauritz projekt de senaste åren, där de anlitat internationella designers som Karl Lagerfelt och Stella McCartney, är ett tecken på att strukturen håller på att förändras. Starka märken Trots svårigheterna för nystartade företag är det många som går väldigt bra - även på den internationella marknaden. Klädmärken som We, Filippa K, Acne, J Lindeberg, Hope, Whyred och Cheap Monday för den blågula flaggan in i garderober världen över. Lotta Ahlvar säger att en stor del av framgången beror på att de nya märkena byggt starka varumärken, de bygger på idéer och koncept som lockar den internationella modevärlden.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro