ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Monica har näsa för affärer

Lina Färm · 28 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Lukt av kanelbullar eller blommor möter allt oftare konsumenter. – Dofterna är ett sätt att addera ytterligare ett sinne till upplevelsen, säger Monica Perman som ser till att varuhuset NK doftar. 

Lukt av kanelbullar eller blommor möter allt oftare konsumenter. – Dofterna är ett sätt att addera ytterligare ett sinne till upplevelsen, säger Monica Perman som ser till att varuhuset NK doftar.  Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

Sniff, sniff, det luktar pepparkaka och ­rosen­knopp. Att doftsätta butiker har blivit ett nytt sätt att locka kunder. Nu har den nya trenden nått Sverige.Varorna ska vara inbjudande upplagda, musiken som spelas ska passa till varumärket – och nu ska affären dofta.– Marknadsföring för alla sinnen kommer väldigt starkt. Vi vill såväl känna som se och lukta på det vi ska köpa, säger Meta Troell som arbetar med handelsutveckling på Svensk Handel.Dofterna ingår i livsstils­trenden, där fiktiva värden som hur varan upplevs blir allt viktigare än kvalitet och pris.Flera inrednings- och klädbutiker har numera egna signaturdofter som kan köpas i doftljus eller parfymer. I Sverige är dock fenomenet ganska nytt.Dofter kommer starkt i de nya butiksmiljöerna, men det ska vara sparsmakat, säger Meta Troell.

Kundernas näsor kittlas på NK

Varuhuset NK är en av de första näskittlarna i den svenska detalj­handeln.Julen 2006 låg en doft av pepparkakor över entré­slussarna, som komple­ment till pepparkakslandet i skyltfönstren.Monica Perman, marknadsansvarig på NK, var med och initierade dofternas intåg. Nu har säsongskampanjerna alltid en doft som förstärker temat. Senast, under vårkampanjen, var det en orientalisk mysk.– Dofterna är ett sätt att addera ett ytterligare sinne till upplevelsen. Men de är så milda att kunderna nog inte har reflekterat över dem, säger Monica Perman.Hon tror inte att de tillsatta dofterna gör situationen värre för allergiker.– Vi har redan en stor kosmetikavdelning. Vår leverantör säger att ­kam­panjdofterna är ­allergi­vänliga.

klar

Artikellänk är kopierad

Lina Färm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro