ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Moppefeber i landet

Lars Arnborg · 3 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

För EU-moppen Derbi DRD Pro av årets modell får du räkna med att betala omkring 34 000 kronor.
För EU-moppen Derbi DRD Pro av årets modell får du räkna med att betala omkring 34 000 kronor.

Mopedförsäljningen slog rekord förra året. Nu kommer fler och fler nya, sportiga modeller och de traditionella tillverkarna får allt hårdare konkurrens från Sydostasien. Massor av nya märken dykter upp. Förra året såldes över 31 000 mopeder i Sverige, nästan alla i klass 1, även kallade EU-mopeder, som får köras i 45 kilometer i timmen. För klass 2, med maxfart 30 kilometer i timmen, sjunker intresset och utbudet minskar. – Det är fortfarande många lågprismodeller som säljer bra men vi ser samtidigt att de kvalitativa mopederna börjar sälja allt bättre. Köparna är beredda att betala lite mer för att vara säkra på att få reservdelar och att det finns verkstäder inom räckhåll, säger Mikael Höög på Mopedfrämjandet. En ny moped går att få från 10 000 och upp till 30 000 kronor. – Trenden är fortfarande att det är mycket skotrar som säljer men det kommer in fler traditionella mopeder i cross- och endurovarianter. Det finns också fyrhjuliga mopeder och mopedbilar. De sistnämnda är dock väldigt dyra, säger Mikael Höög. Branschen gläder sig åt att så många tjejer kör moped. Av de 31 000 personer som utbildade sig 2005 var 40 procent tjejer. Totalt har nästan 80 000 svenskar tagit förarbevis sedan de infördes år 2000. Även här står tjejerna för 40 procent. Mopedförsäljningen ökar – och med den ökar tyvärr också olyckorna. De flesta skadade är i åldern 13–17 år. Passagerare är värst utsatta, medan dödsolyckorna bland förare har minskat kraftigt. Klass 1-mopeden går fort och får dessutom köras på vägar med annan trafik. Klass 2-mopeden kräver inget förarbevis, vilket innebär att många ungdomar ger sig ut och åker utan grundläggande trafikkunskaper. Ett förarbevis för en EU-moped är betydligt billigare än körkort för bil. – Vi tar 1 990 kronor för en helgutbildning lördag–söndag, säger Tina Avelin på Grönlunds Trafikskola i Solna. Då ingår praktik med lärarledd teori. Provet på söndagen kostar 150 kronor och så tillkommer 120 kronor till Vägverket för registreringsbeviset. Registreringsskylt bak kostar 60 kronor.

klar

Artikellänk är kopierad

Lars Arnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro