ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mötesplats under bron

Peter Lindholm · 2 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Charmen med Stockholm är att staden har en liten och väldefinierad inner­stad. Men vattnet runt om utgör också en tydlig gränsdragning mellan innerstad och förort. Equator Stockholm vill sudda ut den gränsen.– Det är dags att ta klivet över vattnet och landa i närförorten, säger arkitektbyråns vd Annica Carlsson.Närförorten är i det här fallet Liljeholmen. Equator Stockholms förslag till att förnya Stockholm har de valt att kalla FAFF, Far away from Folkungagatan.– SOFO är omtalat och hajpat. Vi ville göra något spännande och intressant i en annan del av staden. Liljeholmen är kanske inte den hetaste delen, men nog så spännande och central.Ännu centralare skulle stadsdelen Liljeholmsbron bli om man byggde en ny gång- och cykelbro.– Broarna är viktiga knutpunkter som binder ihop stadsdelarna, men oftast är de storskaliga trafiklösningar från 1950- och 60-talen när man romantiserade kring trafiken. Nu behöver vi integrera dem på ett bättre sätt. Marken under bron skulle bli en utmärkt plats för ett nytt Ungdomens hus.När alla snackar höghus föredrar Equator Stockholm en annan lösning. Man vill också ta tillvara på gamla industribyggnader.– Vi vill prova det omvända och bygga riktigt tätt, men lågt. Då bygger man också energiekonomiskt.

Annica Carlsson.
Annica Carlsson.

”Direkt förlängning av innerstan”

FAFF (Far away from Folkungagatan) tar ett samlat grepp om ett bortglömt område och placerar ett Ung­dom­ens hus vid Liljeholms­brons södra fäste.  Byggnaden fungerar som en gigantisk ramp som länkar samman Lilje­holms­bron med en ny strand­promenad med tillhörande bad och ny gångbro över till Södermalm.Det nya Ungdomens hus utgör startpunkten för en ny stadsplan som sträcker sig utmed hela Liljeholmsviken bort mot Gröndal, med låg och tät bebyggelse som bevarar gamla industribyggnader och adderar nya bostäder och verksamhetslokaler. Ett nytt kanalsystem för in vattenvägar från ­Liljeholmsviken och gröna tak ger utrymme för odlingar och rekreation. Vid Hornsgatans förlängning läggs en öppningsbar gång- och cykelbro som ökar kontakterna mellan stadsdelarna.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro