ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

MP3-spelaren förlorar mot musikmobilerna

TT · 18 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Mp3-spelarnas storhetstid i Sverige tycks vara över. Försäljningen minskade dramatiskt med 30 procent under andra kvartalet i år. Samtidigt ökade försäljningen av musikmobiler med 60 procent.Det är hårddiskbaserade musikspelare, till exempel Apples maskiner, som tappat mest. Totalt under kvartalet såldes 13 400 hårddiskspelare, ett tapp med 44 procent jämfört med andra kvartalet förra året.Mp3-spelarna fick sitt stora genombrott i Sverige under andra halvåret 2003. Under helåret 2004 såldes totalt 546 000 mp3-spelare, 2005 856 000 spelare och 2006 såldes det hela 1 130 000 mp3-spelare.Men under 2007 tycks de omåttligt populära musikspelarna ha tappat sin dragningskraft och under andra kvartalet såldes det bara 153 000 mp3-spelare (hårddisk + flashspelare). En minskning med 30 procent i jämförelse med motsvarande period förra året.– Färre produktlanseringar under våren och en ökad konkurrens från musikmobilerna ligger bakom minskningen, säger marknadsanalytiker David Larsson hos IT-research. Under andra kvartalet i år såldes det 635 000 musikmobiler, en ökning med hela 60 procent. Enligt analysföretaget IT-research, som sammanställt statistiken, är det Sony Ericssons musikmobiler som dominerar den svenska marknaden.David Larsson räknar med att nya produktlanseringar av mp3-spelare ska ge en viss förbättring av försäljningen under tredje kvartalet. Men samtidigt väntas musikmobilerna fortsätta öka i takt med att andelen 3G-telefoner ökar sin försäljning.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro