ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

MQ:s kampanj värre än H & M:s”

Åsa Mattsson · 18 Dec 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
H & M:s respektive MQ:s underklädeskampanj.

H & M:s respektive MQ:s underklädeskampanj.


Svenska forskare håller inte med Schyman

klar

Artikellänk är kopierad

MQ:S KAMPANJ – Väldigt stereotypt. Han ska förkroppsliga den stökiga oborstade manligheten, medan hon spretar med benen i fjädrar. Och sedan ska hon ”fånga” honom och göra honom till en gullig pojkvän. Gudrun Schyman har hoppat på fel kampanj.
MQ:S KAMPANJ – Väldigt stereotypt. Han ska förkroppsliga den stökiga oborstade manligheten, medan hon spretar med benen i fjädrar. Och sedan ska hon ”fånga” honom och göra honom till en gullig pojkvän. Gudrun Schyman har hoppat på fel kampanj.
H & M:S KAMPANJ – Vi håller inte med Gudrun Schyman om att det är ”lightporr”. Vi tycker tvärtom att H & M tänkt till genom att ha en fransk 42-årig skådespelerska med stor integritet som modell.  Deras julreklam riktar sig ändå till män som ska köpa julklappar till sina respektive.
H & M:S KAMPANJ – Vi håller inte med Gudrun Schyman om att det är ”lightporr”. Vi tycker tvärtom att H & M tänkt till genom att ha en fransk 42-årig skådespelerska med stor integritet som modell.  Deras julreklam riktar sig ändå till män som ska köpa julklappar till sina respektive.

STUDIE. Nyligen gick Gudrun Schyman ut och kallade H & M:s nya underklädeskampanj för ”lightporr”. Anki Elken och Elin Åhrberg på Stiftelsen Kvinnoforum som har gjort den första svenska studien om gender marketing håller inte med.De tycker att MQ:s kampanj med Andreas Wilson och Marie Serneholt är bra mycket värre.  Varför är nästan alla nakna i konsten kvinnor? frågade en gång den feministiska konstaktivistgruppen Guerrilla Girls. När det gäller reklam kunde man säga detsamma.

Reklam, som de flesta bilder i samhället, är skapade av män. Reklamen är styrd av en manlig blick, som tittar genom en manlig lins, på kvinnan som objekt. Men är det verkligen vad en kvinnlig konsument vill se? Nu till jul är det till exempel påfallande många kvinnor som har smyckats för att själva se ut som julpaket, med röda band runt vristerna, eller snörningar på röda urringade klänningar. Kombinationen sex, kvinna och julklapp är väldigt populär.

Anki Elken och Elin Åhrberg menar att Sverige ligger långt efter främst USA. Vi verkar ha fastnat i ett låst ställningskrig, där vissa bilder av kvinnor som är lättklädda hamnar i gifttunnan hos Näringslivets råd för etisk reklam. Men den mesta reklamen ser i alla fall lika könsstereotyp ut. – Vi insåg att marknadsförarna allt för ofta räknar bort halva befolkningen men även bortsåg från vissa åldersgrupper, säger Anki Elken.  – När reklammakarna förstår att vi triggar olika, och beslutar olika beroende på våra referensramar, som styrs i hög grad av kön, är det negativt för företag att inte använda sig av det här sättet att se. •• På vilket sätt skiljer sig män och kvinnor åt?– Många män vill ha Råd & Rön-korrekta texter och jämförelsetest, säger Elin Åhrberg, medan flertalet kvinnor litar mer på den personliga upplevelsen hos andra kvinnor, helst någon hon känner själv.– Som vi ser det är det så att många försöker sälja saker till kvinnor på ett manligt sätt, vilket gör att de missar väldigt många kunder.

klar

Artikellänk är kopierad

Åsa Mattsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro