ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Musik som energi

Petra Axlund · 19 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Personliga tränaren Petri Vähäkuopus väljer rätt låt till rätt träning.

Personliga tränaren Petri Vähäkuopus väljer rätt låt till rätt träning. Foto: Lotta Imberg


Man blir peppad och glad med rätt musik”

klar

Artikellänk är kopierad

 För de allra flesta är det viktigt vad som finns i hörlurarna när man tränar. Metro guidar till rätta låtvalen.Vad man har i hörlurarna då man tränar kan avgöra helt hur passet går. Gillar man inte låtarna eller kanske glömt iPoden hemma kan det vara skillnaden mellan att orka med ett stenhårt pass och att avbryta halvägs och gå hem.– Musiken blir nästan som en peppande träningskompis, säger Petri Vähäkuopus. Traditionellt brukar folk lyssna mer till rock då det styrketränar och pop då de konditionstränar, men det är givetvis en smaksak. Även låttexten kan vara viktig för motivationen med texter som "you can do this" och "work hard" och liknande peppande uttyck. – Det gäller att ha rätt tempo på sin musik så att det passar just den träningsform man sysslar med. Det är alltså bra att ha en låt med högt tempo om man löptränar och kanske lite lägre tempo då man kör styrka, säger han. För att veta att man har rätt tempo kan man titta på låtens bpm vilket står för "beat per minute", alltså slag per minut. Är man osäker på vad en låt har för bpm kan man räkna antalet basslag under  15 sekunder och sedan multiplicera med fyra. – Till högintensiv träning som löpning bör låten ligga på 140 till 170 bpm, ska man jogga passar 130 till 140 bmp och är det en power walk du ska ut på funkar 120 till 130 bpm, säger Petri Vähäkuopus.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro