ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Musiken som får dig att shoppa loss

Ingrid Arinell · 27 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
GISSA RÄTT LÅTLISTA TILL RÄTT BUTIK Butik 1 Tiger Lou ”Last night they had to carry me home” Bobo Stenson ”North Print” Mikael Simpson ”100 Bpm” Detektivbyrån ”Nattöppet” U 2 ”With or without you” Butik 2 Dolly Parton ”Working 9–5” Katie Melua ”9 million bicycles in Beijing” Eva Cassidy ”Fields of Gold” Frank Sinatra ”I’ve got a crush on you” Chet Baker ”Embraceable you” Butik 3 Oh Laura ”Release Me” Nina Simone ”Mr Bojangles” Cat Power ”Song to Bobby”  Lykke Li ”Window Blues” Sophie Zelmani ”To know you”  Butik 4 Tystnad Butik 5 Ben Othman ”Lounge Oud” Lux ”Northern Lights” Craig Armstrong ”Weather Storm” Cloud ”Winternights” Ganga Dev ”Sabbah, Cheb I”

GISSA RÄTT LÅTLISTA TILL RÄTT BUTIK Butik 1 Tiger Lou ”Last night they had to carry me home” Bobo Stenson ”North Print” Mikael Simpson ”100 Bpm” Detektivbyrån ”Nattöppet” U 2 ”With or without you” Butik 2 Dolly Parton ”Working 9–5” Katie Melua ”9 million bicycles in Beijing” Eva Cassidy ”Fields of Gold” Frank Sinatra ”I’ve got a crush on you” Chet Baker ”Embraceable you” Butik 3 Oh Laura ”Release Me” Nina Simone ”Mr Bojangles” Cat Power ”Song to Bobby”  Lykke Li ”Window Blues” Sophie Zelmani ”To know you”  Butik 4 Tystnad Butik 5 Ben Othman ”Lounge Oud” Lux ”Northern Lights” Craig Armstrong ”Weather Storm” Cloud ”Winternights” Ganga Dev ”Sabbah, Cheb I”


klar

Artikellänk är kopierad

Strosar du runt bland klädhyllorna i butiken och gör ­impuls­köp? Eller vänder du redan i dörren? Musiken kan vara den avgörande faktorn.

Instrumental jazz, diskohits eller poppig upptempo. Den musik som spelas i butikerna påverkar hur vi shoppar. Jens Nordfält diskuterar fenomenet i sin bok ”Marknadsföring i butik”. – När det gäller butiksmiljöer har nästan allt blivit mer utstuderat i dag. Man kontrollerar allt fler faktorer och musik är en av dem, säger han. Precis som skyltning och exponering av varor bidrar musiken till butikens helhetsintryck. Och forskning från 1960-talet och framåt visar hur konsumenternas köpbeteende hänger ihop med vad som spelas. – Folk rör sig i takt till musiken. I stormarknader har det visat sig att folk stannar längre och handlar mer om man spelar långsam musik, säger Jens Nordfält. Volymen spelar ungefär samma roll, högre musik ökar hastigheten. Men tempo och volym är inte allt. Det finns även studier som visar att det är viktigt att tänka på vad folk faktiskt gillar. När man riktar sig till en specifik målgrupp, som i en skejtbutik, kan det finnas en poäng med att spela snabbare musik. Hur är det då med musik kontra tystnad? Det finns butiker som tjänar på att inte spela någon musik alls, menar Jens Nordfält. I situationer där man måste köpa något, exempelvis middagsmat, är musik ofta negativt. – När folk går runt och funderar på vad de ska ha till middag och affären spelar hitmusik så registrerar hjärnan låten. Lite av den uppmärksamhet som du annars skulle rikta på sortimentet går åt till att lyssna på musiken. Du blir lite disträ och det visar sig sänka snittköpen, säger Jens Nordfält. 

Jens Nordfält: Så väljer du rätt musik

Tänk påAtt inte strunta i musiken. Använd sunt förnuft. Var uppmärksam på köputvecklingen. Man kan mäta hur många som går in i butiken, och jämföra det med antalet kvitton för att se vilken effekt musiken har. Prova dig fram.När musiken inte fungerarSnabbare musik får folk att handla mindre och vara i butiken en kortare tid. Men det är inte alltid som kunderna är medvetna om att det spelats musik. Det blir bara en del av helhetsintrycket. Utan att sätta fingret på vad det är kan kunden få uppfattningen att butiken inte erbjöd bra kvalitet, att det inte var trivsamt, att man inte vill komma tillbaka. Spansk storsats­ning på musikI det spanska varuhuset El Corte Inglés spelas olika musik beroende på var man är i butiken. Långsam musik bland varorna och upptempolåtar i gångarna och vid kassan. Jens Nordfält förklarar varför:– När folk går och väljer ska det gärna vara lugn musik som låter kunden vara i sin egen värld. När kunden står i kö får det gärna vara musik som den gillar. Då känns kön kortare.

FACIT:

Butik 1 Svensson Butik 2 Olsson och GerthelButik 3 Bodyshop Butik 4 HemköpButik 5 Granit  

klar

Artikellänk är kopierad

Ingrid Arinell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro