ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

musiktävlingarna tar över

Stockholm TT Spektra · 28 Sep 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

– Du har två otroligt starka drivkrafter i musikindustrin just nu: Melodifestivalen på vintern och "Idol" på hösten, säger Per Sundin, vd för Sony BMG, som står bakom "Idol". Han, liksom de flesta TT Spektra talar med, beskriver musiktävlingarna som ett lätt sätt att snabbt komma i rampljuset. Att sälja många skivor direkt inpå en seger i "Idol" eller Melodifestivalen är ingen konst. Däremot är det svårare att fortsätta sälja. – På lång sikt kan det vara svårt att hålla sig kvar. Det kan man ju se på hur många som har vunnit och hur få som kan hålla sig kvar, säger Mårten Aglander, vd på Universal music i Sverige. Sony BMG är det skivbolag som dragit störst kommersiell nytta av musiktävlandet. Vinnaren av "Idol" får skivkontrakt med Sony BMG och de har förstatjing på de andra artisterna i tävlingen. – För oss är det jätteviktigt. Första året sålde Daniel Lindström 95 000 album. Och förra året sålde Agnes lika mycket. Samtidigt har Darin sålt 130 000 skivor på två album och släpper sitt tredje i höst. Med de volymerna är det klart att det är lönsamt, säger Per Sundin. Men det stora genomslaget från musiktävlingarna har inte påverkat hur övriga artister lanseras, menar Per Sundin. – Det är klart att vi kan lära oss från en Idol-lansering till en annan. Men man kan inte applicera det på hur man lanserar till exempel Lisa Nilsson. Det är en helt annan grej. "Vanliga" artister dominerar Men ser man till den totala skivförsäljningen, är det fortfarande "vanliga" artister som dominerar. Och enligt Mårten Aglander på Universal kan man se en motreaktion mot tävlingsartisterna, även på topplistorna. – Folk vill ha det motsatta, det ser vi mer och mer. Till exempel är ju Lars Winnerbäcks skiva fortfarande den svenska skiva som sålt mest i år. Men hur länge kan det här hålla i sig? Ser man på tittarsiffrorna finns det ingenting som kan hejda musiktävlandet. När Carola tävlade i Göteborg i våras sågs programmet av hela 3,6 miljoner tittare. Och årets "Idol" ligger – hittills – runt en miljon tittare per program. Och då är programmet fortfarande i inledningsskedet. – Vi känner att "Idol" är starkare än någonsin. Det finns inga tecken på avmattning. Och jag antar att vår granne SVT säger samma sak om Melodifestivalen, säger Åsa Sjöberg, programchef på TV4. Kalle Dixelius/TT Spektra

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT Spektra
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro