ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Musiktjänsterna som utmanar Spotify

Anders Göransson · 18 Apr 2011
Uppdaterad 18 Apr 2011

Spotify begränsar gratis lyssning. Konkurrenterna står redo.

klar

Artikellänk är kopierad

Grooveshark 
  Stort utbud av musik, även sådan som inte finns på Spotify. Gratistjänsten har begränsningar som går att ta bort genom att betala en månadsavgift.
  listen.grooveshark.com
Grooveshark Stort utbud av musik, även sådan som inte finns på Spotify. Gratistjänsten har begränsningar som går att ta bort genom att betala en månadsavgift. listen.grooveshark.com
Last FM 
  Ett slags community som kan hålla reda på all musik du lyssnar på och dessutom har ett sökbart musikarkiv.
  lastfm.se
Last FM Ett slags community som kan hålla reda på all musik du lyssnar på och dessutom har ett sökbart musikarkiv. lastfm.se
Wimp 
  Norsk uppstickare. Har inget gratiskonto med reklam, men är gratis den första månaden. 5,5 miljoner låtar, enligt egna uppgifter. Snabbare på ny musk än Spotify.  Wimpmusic.se
Wimp Norsk uppstickare. Har inget gratiskonto med reklam, men är gratis den första månaden. 5,5 miljoner låtar, enligt egna uppgifter. Snabbare på ny musk än Spotify. Wimpmusic.se
Let´s Mix 
  En konkurrent till Spotifys spellistor. Du kan enkelt lyssna på andras låtlistor och ladda upp din egen. Gratistjänsten har reklam.  letsmix.com
Let´s Mix En konkurrent till Spotifys spellistor. Du kan enkelt lyssna på andras låtlistor och ladda upp din egen. Gratistjänsten har reklam. letsmix.com

Den svenska musiktjänsten Spotifys beslut att ytterligare begränsa gratislyssnandet rör upp känslorna – särskilt bland miljontals unga som vant sig vid att lyssna utan att betala.LÄS MER: NU BEGRÄNSAS GRATISMUSIKEN I SPOTIFY Frågan är nu hur användarna ska reagera: Börja betala eller välja andra alternativ? För de finns – både lagliga och olagliga. – Ganska många kommer att sluta att använda tjänsten och gå tillbaka till torrentsidor som Pirate Bay i stället. Men Spotify har inget val. Skivbolagen ställer de här kraven för att tillåta lansering i USA, där det öppnar sig en mycket större marknad, säger journalisten Mikael Zackrisson som i många år bevakat teknik och IT, och numera arbetar med digitala medier på Sveriges Radio. Han tror ändå att relativt många kommer att öppna plånboken och betala de 49 eller 99 kronorna per månad som ett abonnemang med obegränsat lyssnande kostar. Bakom hörnet lurar också ett antal konkurrerande musiktjänster, som i varierande utsträckning erbjuder gratis musik.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro