ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Myndighetens larm: Bagagevågarna på flygplatsen kan visa fel

Linnea Bergman · 22 Jun 2017
Uppdaterad 22 Jun 2017
Bagagevågarna på tre flygplatser har inte kontrollerats ordentligt, visar den statliga myndigheten Swedacs granskning.

Bagagevågarna på tre flygplatser har inte kontrollerats ordentligt, visar den statliga myndigheten Swedacs granskning. Foto: Glow Asia RF / Alamy.


Arlanda, Bromma och Linköpings flygplats har inte låtit en oberoende aktör granska deras bagagevågar. Det gör att allmänheten inte kan vara säker på att vågarna visar rätt. "Jag ser allvarligt på att de inte följer kraven", säger utredaren Mattias Bårström.

klar

Artikellänk är kopierad

Packningen till semestern kan lätt bli tyngre än man hade tänkt sig. Och för den som försöker checka in en för tung väska kan det bli en dyr affär om extrakilon måste köpas till.

Som konsument är det därför viktigt att man kan lita på att vågen på flygplatsen visar rätt. Men nu varnar den statliga mynidgheten Swedac, som arbetar för att varor och tjänster ska vara säkra och tillförlitliga, att det inte alls är säkert att de gör det.

Bagagevågarna ska först kontrolleras i samband med tillverkning, för att sedan kontrolleras på nytt av en oberoende aktör efter att de plomberats i samband med exempelvis reparationer. Men det sker inte alltid. I Swedacs undersökning ingick Arlanda flygplats, Bromma flygplats, Skavsta flygplats, Västerås flygplats och Linköping flygplats. Tre av fem hade inte genomfört de oberoende kontrollerna.

Flygplatserna där konsumenterna inte kan vara säkra på att bagagevågarna väger rätt är Arlanda, Bromma och Linköping.

– Reglerna är till för konsumenterna. Risken att vågen visar fel är större om man inte använder en godkänd våg, säger Mattias Bårström, utredare på Swedac.

Swedac har dock inte själva undersökt om vågarna faktiskt visar fel, bara om rätt typ av kontroller genomförts eller inte. Nu måste flygplatserna som inte uppfyllt kraven lämna in åtgärdsplaner och se till att få sina vågar kontrollerade.

– Om de inte åtgärdar det här kan vi som en sista åtgärd förbjuda användningen av bagagevågarna. Men vi tar en sak i taget, säger Mattias Bårström, utredare på Swedac.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro