ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Naken propeller ska göra flyget grönare

Thomas Lövgren · 16 Mar 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
I ett sjuårigt projekt ska Volvo Aero ta fram en nygammal typ av flygmotor som ska släppa ut mindre koldioxid. På bilden syns orginalet – Nasas propellerfläkt från 80-talet.

I ett sjuårigt projekt ska Volvo Aero ta fram en nygammal typ av flygmotor som ska släppa ut mindre koldioxid. På bilden syns orginalet – Nasas propellerfläkt från 80-talet. Foto: General Electric


klar

Artikellänk är kopierad

Nya riktlinjer för svensk flygforskning ger plats åt gammal snålteknik. Den nya propellermotorn ska sänka utsläppen med 20 procent.

Sveriges forskningsmyndigheter och tekniska högskolor har arbetat fram en nationell agenda för den svenska flygforskningen.

Riktlinjerna sträcker sig fram till 2040 och involverar flera nya tekniska lösningar. Ett av de mest konkreta målen är att minska miljöpåverkan. Metoden är ett nygammalt motorkoncept för flygplan.

Konceptet utvecklades redan på 80-talet av Nasa. Volvo Aero kallar motorn för en propellerfläkt. Den är framtagen för att släppa ut mindre koldioxid och vara bränslesnål.– Förbrukningsfrågan är central. Motorn ska bli 20 procent effektivare än dagens motorer, säger Anders Lundbladh, specialist på motorsystem hos Volvo Aero.

Andra fördelar är att propellerfläkten kan dra mer luft genom motorn än dagens motorer. Det gör att planet blir stabilare i luften. Volvo Aero utvecklar en ring som ska överföra kraften från motorn till rotorbladen.– Vi hoppas ha en färdig motor om 10–15 år.  

Marcus SandbergForskare inom produktutveckling av flygplansmotorer.
Marcus SandbergForskare inom produktutveckling av flygplansmotorer.

Analys: "Många frågetecken"

Det finns många frågetecken kring open rotor-tekniken. Tappar man ett blad i nuvarande motorer fastnar det i det skyddade höljet.

Lossnar ett blad från en motor där bladen sitter på utsidan kan de åka rakt in i kabinen. Bullret är också ett problem, de låter väldigt mycket.

Men motorn måste testas i verkligheten innan man kan avgöra om det är värt utvecklingen.

klar

Artikellänk är kopierad

Thomas Lövgren
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro