ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nakenkameror dröjer till flyget i Sverige

Ola Jacobsen · 15 Sep 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Nakenskanning på Manchester Airport i Storbritannien.

Nakenskanning på Manchester Airport i Storbritannien. Foto: Jon Super/AP


klar

Artikellänk är kopierad

Många inter­nationella flygplatser använder nakenkameror. Schiphol i Amsterdam har 17 stycken  I Sverige tidigast i vår.

Nakenkamerorna har fått sitt genombrott på internationella flygplatser. Sedan ett år tillbaka används de på flera håll i Europa och USA för att avslöja farliga föremål och sprängmedel hos flygpassagerare.

Men i Sverige är utrustningen inte godkänd att användas i säkerhetskontrollen. Ett särskilt tillstånd från EU-kommisionen behövs för att få använda utrustningen, något som Sverige inte ansökt om.Flygplatsen Schiphol i Amsterdam använder 17 nakenkameror med tillfälligt tillstånd från EU-kommisionen.

Det var från Schipol som ”kalsongbombaren” flög när han misslyckats med att utlösa sin sprängladdning vid landningen i Detroit i USA. Men nakenkameror på svenska flygplatser dröjer. – Här i Sverige väntar vi på förordningskrav från EU innan vi inför säkerhetsskannrar. Sverige brukar inte leda säkerhetsutvecklingen och gör det inte nu heller, säger Anders Lennerman, säkerhetschef på Arlanda och Swedavia som driver 14 svenska flygplatser.

Tidigast i vår kan det bli aktuellt med nakenkameror på svenska flygplatser.

”Kanske kommer vi att behöva titta in i människor också”

Innan nakenkamerorna ens har börjat användas i Sverige visar tillverkare upp kameror som inte bara klär av dig naken, utan ser rakt igenom dig.

Utrustning som använder röntgenstrålning används i dag för att undersöka gods och väskor, men ett kinesiskt företag tillverkar system för att se in i människor.– Tekniken har använts i diamantgruvor för att se att arbetarna inte smugglade med sig diamanter ut, säger Mikael Areén, avdelningschef på CSG Technical Solution.

I dag säljer företaget metalldetektorer, röntgenutrustning för gods och nakenkameror med låg stråldos på den nordiska marknaden. – Vi vet inte vad som händer med hotbilden, kanske kommer vi behöva titta in i människor också. Då kommer kanske lagstiftaren kommer se över det här. Det är inte nyttigt med högre stråldoser, men det kanske inte är onyttigt i liten mängd, säger Mikael Areén.

På Transportstyrelsen, som ansvarar för flygsäkerheten i Sverige har man inte diskuterat helkroppsröntgen. – Det skulle kunna användas för att leta efter droger kanske men det finns ingen diskussion om att använda något sådant i säkerhetskontrollen även om man rent teoretiskt skulle kunna tänka sig det, säger Annika Ramstedt, sakkunnig vid Sektionen för luftfartsskydd på Transportstyrelsen.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro