ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Naket kan bli ajabaja”

Andréas Jelvefors · 13 Apr 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

Lättklädd reklam blir straffbar om politiker får som de vill

klar

Artikellänk är kopierad

Tobias Hysén säljer jeans åt MQ.
Tobias Hysén säljer jeans åt MQ.

Att sälja produkter och tjänster med lättklädda reklambilder kan bli straffbart. I dagens läge riskerar företag som använder sig av könsdiskriminerande reklam endast kritik av ERK, Näringslivets Etiska råd mot könsdiskriminerande reklam. Men inom regeringskansliet arbetas det nu på att bereda ett förslag om hur denna typ av reklam kan förbjudas. GODA MÖJLIGHETER FÖR GRUNDLAGSÄNDRING Ett färdigt förslag kan innebära grundlagsändringar, och då krävs två riksdagsbeslut med ett val emellan. Och eftersom kristdemokraterna anslutit sig till vänsteralliansen i frågan finns goda möjligheter till en ändring. Men på ERK är man skeptisk till planerna på en lagändring. – Jag tror att man ska vara oerhört försiktig med att ändra grundlagar som berör yttrandefriheten. Dessutom är det frågan om det är motiverat, säger Jan Fager, sekreterare i ERK.

•• Menar du att bolag avskräcks tillräckligt av den kritik som kommer från er? – Ja, det blir som att stå vid skampålen. Det finns bara ett företag på de senaste sju åren som inte rättat sig efter det att vi delat ut kritik, och det är Sisley. Skulle man lagstifta om ett förbud, skulle resultatet bli att man dömer ut ett förbud som är förenat med hot om vite. Det innebär i princip bara ”ajabaja, gör inte om det här igen”.

klar

Artikellänk är kopierad

Andréas Jelvefors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro