ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nanoks analys: Joost är här för att stanna

Nanok Bie · 29 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Nanok Bie är Metros Youtube-korrespondent
Nanok Bie är Metros Youtube-korrespondent

Det är lätt att börja prata om ”revolution” när man nämner Joost, precis som när man tänker på hur Kazaa (fildelning) och Skype (nättelefoni) har förändrat sina respektive branscher. Samtidigt ser man också tydligt teknikens begränsningar.

Joost lovar oss ett oändligt utbud av tv-program, men är begränsat just av hur internet är uppkopplat i våra hem.

Det vore intressant att se försäljningssiffror om någon smart hårdvarutillverkare skulle få för sig att tillverka en teveapparat med Joost (och internet) inbyggt.

Joost är överhuvudtaget en trevlig upplevelse, även om det återstår en del jobb både med användargränssnittet och utbudet. De korta reklamavbrotten stör inte nämnvärt. Formatet ärperfekt för tv-serier och långfilmer.

Direktsändningar är fortfarande den ”gamla” televisionens domän och lär så förbli ett tag till. Men så länge de ”gamla” tv-kanalerna fortsätter att sända samma gamla repriser om ochom igen lär Joost attrahera allt fler nyfikna.

Joost vinner också på en jämförelse med andra tv-sajter på nätet (förutom utbudet). Dels jagas de inte av upphovsrättsinnehavare (med skakig tillgång som följd). Och dels är kvaliteten på bilden bättre än de flesta andra tv-tjänster. Och Joost är inte lika geografiskt begränsat, somkabel- eller digital-tv.

Joost är garanterat här för att stanna.

klar

Artikellänk är kopierad

Nanok Bie
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro