ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Naomi Campbell rasar över rasist-choklad

Aron Andersson · 30 Maj 2011
Uppdaterad 30 Maj 2011
Naomi Campbell.

Naomi Campbell. Foto: Scanpix


Reklamen jämför Naomi Campbell med en chokladkaka. Nu rasar supermodellen och kallar annonsen rasistisk.

klar

Artikellänk är kopierad

En annons för en chokladkaka väcker upprördhet i USA. Det är Cadbury som i en marknadsföringskampanj för chokladen "Dairy Milk Bliss" jämför sötsaken med supermodellen Naomi Campbell. – Jag är chockad. Det är upprörande att beskrivas som choklad, inte bara för mig utan för alla svarta kvinnor och svarta personer. Jag ser ingen humor i det här. Det är förolämpande och sårande, säger hon till brittiska Daily Mail. "Maka på dig Naomi, det finns en ny diva i stan", står det på annonsen bredvid en bild på den nya chokladen. Medborgarrättsgruppen "Operation Black Vote" manar till bojkott av produkten och även supermodellens mamma har uttryckt sitt missnöje: – Jag är djupt upprörd av den här rasistiska annonsen, säger Valerie Morris till Daily Mail. Cadburys moderbolag Kraft Foods säger att annonsen nu tagits bort och att den inte ska återkomma.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro