ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Napsters nya musikaffär – större och friare än Itunes

Kristoffer Rengfors · 20 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Napsters vd Chris Gorong håller upp de bärbara spelare som Napsters sålda musik nu kan användas med. 

Napsters vd Chris Gorong håller upp de bärbara spelare som Napsters sålda musik nu kan användas med.  Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Napster, mest känt för att det var det första fildelningsnätverk musikindustrin gav sig efter och nästan fick bankrrutt öppnar nu världens största butik för försäljning av mp3-filer. Med mer än sex miljoner verk utan kopieringsskydd tar bolaget på allvar upp kampen med Itunes.Napsters nya butik kommer att ha verk från alla de stora skivbolagen samt från tusentals mindre independentbolag. Totalt kommer över sex miljoner låtar finnas tillgänglig, vilket är något fler än vad som finns på Itunes. Butiken är ett steg bort från Napsters tidigare fokus på prenumerationstjänster. En av de stora skillnaderna för Napsters kunder blir nu att de kommer kunna föra över musiken till andra datorer eller bärbara musikspelare. – Vi flyttar oss nu bort från DRM-molnet. Nu kommer konsumenterna kunna använda Napster med vilken apparat som helst, säger Chris Gorog, vd för Napster till Reuters. Än så länge kommer Napster bara vara tillgängligt för kunder i USA. På den amerikanska marknaden för nedladdning dominerar fortfarande Apples Itunes, som påstår sig ha tagit över platsen som landets största försäljare av musik från varuhuskedjan Wal Mart. Andra stora aktörer på nedladdningsmarknaden i USA är Amazon och Myspace som nyligen startat en egen musiktjänst.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro