ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

När expediten ler så shoppar du mer

Ulrica Widsell · 11 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Katja Lundgren och Emelie Andersson, båda butikssäljare på Bodyshop tycker att det är viktigt att le mot kunderna. – När kunderna ser att vi är glada blir de också glada, det smittar av sig men så har vi väldigt trevliga kunder också, säger Katja.

Katja Lundgren och Emelie Andersson, båda butikssäljare på Bodyshop tycker att det är viktigt att le mot kunderna. – När kunderna ser att vi är glada blir de också glada, det smittar av sig men så har vi väldigt trevliga kunder också, säger Katja. Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

Leende butikspersonal ger nöjdare kunder. Nu är det bevisat – i en färsk undersökning från Handelshögskolan i Stockholm.– Leenden har förmågan att väcka positiva emotioner hos mottagaren. De har sedan tendens att färga av sig i omdömena om personen som ler och i nästa steg färgar det av sig i omdömena om butiken, säger Magnus Söderlund, professor i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm.

Nöjda kunder köper mer och kommer tillbaka.– Man är mer benägen att komma tillbaka och att prata med sina kompisar om att de också borde gå dit. Man kan gissa att det får en påverkan att kunderna köper mer också.

Men det gäller att det är äkta leenden. Påklistrade leeenden har omvänd effekt.– Det är bättre att vara neutral än att låtsas vara glad.

Butikspersonalens kön kan också spela roll.– Svenska killar är mer mottagliga för leenden från kvinnlig butikspersonal än från manlig. Däremot verkar kvinnor inte ha problem med leende kvinnor.

Så gick det till

Forskarna på Handelshögskolan i Stockholm gjorde ett experiment med 220 kunder i en testresebyrå.

Alla kunder blev exakt likadant bemötta med undantag för att en del av personalen log och övriga höll sig neutrala. De kunder som träffade leende butikspersonal vara markant mer nöjda. 

klar

Artikellänk är kopierad

Ulrica Widsell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro