ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

När vabruari kommer – en krishandbok för februari

Valerie Kaspersen · 27 Jan 2019
Uppdaterad 27 Jan 2019
Förra året var 362 451 personer hemma under februari för vård av sjukt barn.

Förra året var 362 451 personer hemma under februari för vård av sjukt barn. Foto: TT/ IBL


Då var det dags igen. Vabruari är runt hörnet. Metro har samlat ihop de bästa tipsen och trixen för hur du förbereder dig och dina små.

klar

Artikellänk är kopierad

Är du småbarnsförälder kan du ju alltid hoppas att du på något mirakulöst sätt slipper vabruari, men du har oddsen emot dig. Förra året var 362 451 personer hemma under februari för vård av sjukt barn, enligt statistik från Försäkringskassan.

Innan krisen kommer

På förskolor och i skolor sprids luftburna virus och bakterier fortare än vad du hinner säga “prosit”. Det finns självfallet knep för att i någon mån förhindra att ditt barn blir sjukt.

• Var noga med att tvätta händerna innan du eller ditt barn äter, samt efter att ni varit på toa. Det här är såklart svårt om ditt barn går i förskolan, men att tvätta händerna direkt när barnet kommer hem kan vara en god idé.

LÄS MER
6 saker du inte visste om influensan

• Om du vet att det går förkylning eller magsjuka på förskolan och barnet har med sig snuttefilt, leksaker eller gosedjur så tvätta dem ofta.

• Ät ordentligt. Mat rik på näring och vitaminer, såsom grönsaker, frukt, ägg och fisk, håller ditt och ditt barns immunförsvar på topp gör det svårare för virus och infektioner att få fäste i kroppen.

• Trotsa kylan – gå ut! Luftburna bakterier och virus frodas i instängda miljöer. Kolla med förskolan att de vistas ute även under de kallare dagarna.

• Om det går – bestäm redan innan hur du och din eventuella partner delar upp vabbandet. Kanske kan ni ta varannan dag? Kom ihåg att det även går att fråga en närstående släkting, exempelvis en morfar eller farmor, om de kan vara hemma med barnet.

På förskolan och i andra miljöer där många människor vistas sprids bakterier fort. Foto: TT.
På förskolan och i andra miljöer där många människor vistas sprids bakterier fort. Foto: TT.

När krisen kommit

Men när krisen kommer är det bra att vara väl förberedd. Det kommer att underlätta de dagarna av snor och feber du har framför dig.

• Åter igen – tvätta händerna ofta. Men även sängkläder, kläder och mjukisdjur.

• Använd engångsnäsdukar. Tänk på att inte slänga dem i en öppen papperskorg, då kan viruset spridas.

• Om ditt barn är lite äldre kan det även vara dags att lära hen att nysa eller hosta i armvecket, för att undvika att sprida bakterier.

• Se till att ha alla mediciner hemma som du kan tänkas behöva. Något som alltid är bra att ha lätt till hands är värk- och febernedsättande tabletter för både barn och vuxna, nässpray, halstabletter och något som lindrar hosta.

• Vila, vila, vila. När du är sjuk är det viktigt att kroppen får sova ut ordentligt, vilket kan vara svårt att få till med små barn. Men när kroppen sover får kroppen möjlighet att ordentligt bekämpa det virus den har utsatts för, så ta de chanser som ges.

• Har ni råkat ut för magsjuka eller vinterkräksjukan är det viktigt att få i sig mat och vätska, även om det inte är det lättaste. Vätskeersättning som kan vara bra att ha hemma. Det återställer kroppens salt- och näringsbalans. Ha även hemma lättare mat såsom vitt bröd, nypon- eller blåbärssoppa.

• Tänk även på att hålla på 48–timmarsregeln. Den som är magsjuk smittar cirka två dygn efter att symptomen är borta. Inte bara för ditt och ditt barns skull, men för förskolepersonalens och de andra barnen på förskolans skull. 

Det är bra att vara väl förberedd. Foto: TT.
Det är bra att vara väl förberedd. Foto: TT.

Så fördriver ni tiden

Det är viktigt att få ordentligt med vila så att kroppen kan bekämpa sjukdomen, men ni behöver ju inte ha tråkigt för det.

• Ladda upp med roliga, men tupplurs-vänliga filmer. Kanske någon film som ni redan har sett, så att det inte gör något om ni somnar. För att det inte ska bli uttjatat kan ni, om ni har möjlighet, bygga ett kuddfort och kolla på filmen i det.

• Lugna aktiviteter. Pussel, memory och måla är bara några exempel på lite lugnare, roliga saker kroppen orkar göra under tiden man är sjuk.

• Läsa böcker. Om ni båda inte är sjuka kan det vara extra mysigt att kura ihop er och läsa lite böcker. Alternativt lyssna på en ljudbok under tiden ni pysslar.

Källa: Vårdguiden, Apoteket hjärtat.

klar

Artikellänk är kopierad

Valerie Kaspersen
Valerie Kaspersen
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro