ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nästa trend – kom i form i par

Petra Axlund-Stegman · 21 Aug 2011
Uppdaterad 21 Aug 2011
Olof Elwin och Jenny Samuelson kör ”leber buddy system” – träningsformen som är nästa stora trend.

Olof Elwin och Jenny Samuelson kör ”leber buddy system” – träningsformen som är nästa stora trend. Foto: Gustav Gräll


Har du en träningskompis har du en klart fördel. Att träna i par är den nya trenden – det är både effektivare och roligare än att träna solokvist.

klar

Artikellänk är kopierad

Lägg namnet ”leber buddy system” på minnet. Det är nästa stora träningstrend. Stjärntränaren Mario Donato kör med the buddy system när han tränar sina klienter Cameron Diaz, George Clooney, Matt Damon och Leonardo di Caprio. Att träna i par är i sig inget nytt men detta redskap gör parträningen både roligare och effektivare. – Den främsta fördelen att träna i par är att man kan göra det extra tungt och utmanande men även hjälpa varandra, säger Olof Elwin, master trainer på Spartan Kettlebell. Lite förenklat kan man säga att buddy system är som en rep med handtag för två personer. Det är med andra ord ganska likt TRX eller Jungle Gym men med skillnaden att man tränar med en kompis och även kan lägga in rotationsmoment. Redskapet är lätt och enkelt att få plats med i både träningsbagen eller resväskan. Det krävs ingen installation, allt du behöver är din egen och kompisens kroppsvikt. Eller kollegans om du tänker träna på jobblunchen. – Du kan till och med knyta det rund midjan och ta med ut på löparrundan eller promenaden och få till ett tufft helkroppsprogram i samband med konditionsträningen, säger Olof Elwin. Han säger att det är perfekt om man sticker ut på en runda nu i höst när det är blött på marken eller i vinter då det kommit snö. Du slipper ligga på marken och köra armhävningar och bli blöt, kall och smutsig. Du kan lägga upp passet så att det blir både styrketräning och pulshöjande konditionsträning i ett, så det är alltså även tidseffektivt och perfekt för dagens stressade människor. – Du kan med fördel göra två övningar samtidigt, alltså du kör bicepscurls samtidigt som kompisen kör tricepspress och efter cirka tio repetitioner byter man, säger han. Andra multi-kombinationer är att du kör bröstpress när kompisen kör stående knäböj, du kör utfall medan din partner kör situps. Glöm inte att börja varje pass med att värma upp ordentligt och avsluta gärna med olika rotiationsövningar. – Buddy system passar utmärkt både för nybörjare och elit. Jag tror att det kommer att bli ett populärt inslag i bootcampträning, som kompelement i gruppträning eller som ett utmärkt redskap för personliga tränare. Och såklart för parträning hemma i vardagsrummet, säger Olof Elwin.  Vill du testa buddy system kan du besöka Allt för hälsan-mässan i Älvö den 10–13 november där det kommer att ha sin stora Sverigelansering.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund-Stegman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro