ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nästan varannan buss blir underkänd i besiktningen

Johan Mårtensson / Tobias Berg · 2 Apr 2013
Uppdaterad 2 Apr 2013
Nästan varannan buss blir underkänd i besiktningen I december började en stadsbuss i Lund plötsligt att brinna våldsamt. Brister i brandskydd hör till de vanligaste anmärkningarna under de årliga bussbesiktningarna.

Nästan varannan buss blir underkänd i besiktningen I december började en stadsbuss i Lund plötsligt att brinna våldsamt. Brister i brandskydd hör till de vanligaste anmärkningarna under de årliga bussbesiktningarna. Foto: Christopher Abelin


Dåliga bromsar, slitna hjulsystem och brister i brandskyddet. Nästan hälften av Skånes bussar underkänns på besiktningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Passagerarna evakuerades – sedan slog lågorna högt. Den gula bussen från Skånetrafiken förvandlades till ett vrak på vägen utanför Tomelilla. – På under fem minuter var hela bussen övertänd, säger Eva Ljungkvist, räddningsledare vid Räddningstjänsten.

Bussbranden förra veckan är en av flera i Skåne den senaste tiden. Enligt Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktning på Bilprovningen, är brandskyddsbrist en vanlig anmärkning vid de årliga besiktningarna av bussar i Skåne. – Vi ser allvarligt på bristerna i brandskydd. Det är mycket plast i inredningen på en buss, så om elden får fäste så brinner det fruktansvärt fort, säger han. 

Totalt underkändes 43 procent av bussarna i länet under besiktningarna 2012. Förutom brandskydd handlade det främst om trasiga lyktor och brister i bromssystemen. 

Enligt Isacsson tillhör en klar majoritet av de besiktigade bussarna Skånetrafiken, även om det finns fler aktörer i Skåne. – Resultatet är inte bra. Trafikbolagen borde vara bättre på att serva och sköta sina bussar så att de är trafiksäkra, säger han. 

Bussbranden utanför Tomelilla startade troligtvis i motorn. I december rasade en våldsam brand i en stadsbuss i Lund, med en nött kabel och kortslutning i motorn som förklaring. Båda bussarna kördes för Skånetrafiken. – Vi på Skånetrafiken tar det här på stort allvar, säger Helene Holmqvist, informatör på Skånetrafiken.

Veolia är den entreprenör som körde bussarna.

Har resenärer anledning att oroa sig?– Nej, det skulle jag inte säga. Det finns ingen koppling mellan de två bränderna enligt våra undersökningar, säger Marie Friberg, informatör på Veolia.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Mårtensson / Tobias Berg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro