ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nätet – nya gallerian

Katarina Arnstad Elmblad · 18 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Antalet nätbutiker har exploderat under 2000-talet. I dag räknar handeln med att det finns mellan fem och sjutusen professionella webbutiker.Det säljs allt från egendesignade smycken till hemelektronik. Många öppnar e-butiker som hobbyverksamhet medan de större kedjorna startar webbutiker som ett komplement till sina vanliga affärer.Mellan 2007 och 2008 ökade näthandeln med 15 procent och landade under 2008 på en omsättning på runt 20,4 miljarder kronor.De vanligaste butikerna på nätet är de som säljer konfektion, heminredning, hemelektronik, böcker och tidningar.– Men vi ser även att sport- och fritidsprodukter har en stark tillväxt, säger Christian Zanders vd för Jetshop som designar och lanserar butiker på nätet.Enligt Linda Hedström, omvärldsanalytiker på Svensk Handel finns det framför allt tre grupper som startar webbutiker.– Dels är det de fysiska butikerna som ser webbutikerna som ett komplement till den övriga handeln, dels finns det de som vill pröva på och har en webbutik som ett hobbyföretag vid sidan av sitt ordinarie jobb och personer som har några års erfarenhet av handel och som startar en nätbutik direkt. Det är många nischbutiker, det är det som är tjusningen med nätet att man kan nå en mycket större marknad och då kan man också vara smalare i sin produktion, säger Linda Hedström.Enligt Svensk Handel öppnar det inte färre vanliga traditionella butiker trots explosionen av antalet webbutiker.– Däremot är omsättningen på nätet större än för de traditionella butikerna, säger Linda Hedström.

Fredrik skor sig på nätet

Fredrik Hammarqvist har storlek 49 i skostorlek. Sedan tonåren har han haft svårt att hitta snygga skor i sin storlek.– Har man stora fötter så är man hänvisad till ett litet, nästan obefintligt sortiment av skor, säger Fredrik Hammarqvist som tröttnade på att leta och startade sin egen webbutik Grand Shoes där han säljer skor från storlek 47 och uppåt.– E-handeln har gjort det möjligt att nå en specifik målgrupp, säger Fredrik Hammarqvist.Vilken är fördelarna med en webbutik?– Att man är geografiskt obunden. Det spelar ingen roll var du bor. Du kan köpa skorna ändå. Om du bor i en liten stad kanske du inte har en enda butik som säljer din storlek, säger Fredrik Hammarqvist.Nackdelarna då?– En nackdel med att sälja skor på nätet är att många har en hög tröskel inför att köpa eftersom det inte finns möjlighet att prova skorna först. En annan nackdel är att man har ju inte samma chans som i en butik att diskutera innan man bestämmer sig för att handla.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Arnstad Elmblad
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro