ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nätfrågan: "Vem är den mystiska drömmannen?"

Jack Werner · 2 Dec 2013
Uppdaterad 4 Dec 2013
"Vem är den mystiska drömmannen?"

"Vem är den mystiska drömmannen?" Foto: Thisman.org


I veckans nätfråga pratar vi om länkars färg, och en underlig hemsida om en man många säger sig ha drömt om. Har du en fråga om internet du vill ha svar på? Skicka den till [email protected]

klar

Artikellänk är kopierad

Varför är länkar blåa? Det verkar som att standardfärgen på länkar är blå. Varför har det blivit så egentligen? Henlol

Svar: Blått är mycket riktigt den färg som för den klickande samtidsmänniskan fått samma effekt som rött har för tjurar: Vi rusar rakt på och bekymrar oss inte så mycket för om någons personliga uppgifter förloras på vägen. Den har faktiskt hängt med sedan CERN-professorn Tim Berners-Lee uppfann Internet, hösten 1989. På frågesidan Quora förklarar kodaren Bennett Feely att det hade att göra med webbläsaren Berners-Lee arbetade i. Den hette Mosaic och visade alla webbsidor med en matt grå bakgrundsfärg, vilket ledde till att en mörkare färg krävdes på länkarna. Vid den tidpunkten var blå den enda riktigt mörka färgen som fanns att arbeta med, vid sidan av svart, och eftersom länkarna var tvungna att sticka ut från texten fick det bli så.

Vad är Thisman.org? Jag hittade den här sidan, och den skrämmer mig lite. Vet man vem den där snubben på bild är egentligen? Salena

Svar: Det beror på – om du någonsin har mött honom i sömnen kanske han är en magisk drömbesökare. Sedan oktober 2009, då Thisman.org för första gången fick stor spridning, har mängder av människor undrat om det ligger någon sanning i dess berättelse om den tunnhåriga och rundlagde mannen som psykologer världen över fick höra hemsökte deras patienters drömmar. Affischer om honom har till och med dykt upp i Stockholm. Ljusår sannolikare är dock att han bara är ett reklampåhitt. Kort efter att sidan dök upp 2009 avslöjades den som ett verk av den italienska reklamaren Andrea Natella, vars reklambyrå Guerilla Marketing fokuserar just på mystiska bluffar i sin marknadsföring. Men akta dig. Det är aldrig för sent att börja drömma om honom…

klar

Artikellänk är kopierad

Jack Werner
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro