ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Nazi-skandalen kan kosta Pewdiepie 80 miljoner kronor

Linnéa Borgert · 31 Jul 2017
Uppdaterad 31 Jul 2017
Pewdiepies del i samriskbolaget värderas till 10 miljoner dollar.

Pewdiepies del i samriskbolaget värderas till 10 miljoner dollar. Foto: TT


Disney bröt sitt samarbete med Pewdiepie efter ett uppmärksammat antisemitiskt videoklipp. Det kan kosta skjortan för den svenska Youtubern, skriver Breakit, som tagit del av dokument från brittiska bolagsverket.

klar

Artikellänk är kopierad

Det var efter ett videoklipp på två män som dansade och höll upp en skylt med texten ”död åt alla judar” som Disney ville bryta sitt kontrakt med Felix ”Pewdiepie” Kjellberg. Samarbetet med Maker studios, som är Disneys youtubenätverk, drevs genom samriskbolaget PXM Network. Maker studios ägde den ena halvan av bolaget – och Felix Kjellberg den andra.

Efter att man brutit samarbetet beslöt parterna att Pewdiepie skulle köpa Makers studios halva, skriver Breakit. Och det lär inte blir en billig affär – enligt dokument från den brittiska motsvarigheten till Bolagsverket har Kjellberg värderat sin del till 10 miljoner dollar, cirka 82 miljoner kronor. Totalt värderas alltså hela samriskbolaget till cirka 164 miljoner kronor.

Värderingen skedde innan Disney beslöt sig för att bryta samarbetet, så vad den faktiska summan blir är inte känt. Inga pengar har förts över än, men Pewdiepie har tidigare sagt att affären beräknas vara klar inom den närmsta månaden.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnéa Borgert
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro