ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nazister förlorar strid om varumärket Nordfront – mot Nordfrost

Natalie Demirian · 5 Jul 2017
Uppdaterad 5 Jul 2017
Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen under en demonstration i Borlänge.

Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen under en demonstration i Borlänge. Foto: TT


Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, NMR, får inte längre använda varumärket Nordfront” på flygblad och reklammaterial. Anledningen? Det är för likt det tyska företaget Nordfrost.

klar

Artikellänk är kopierad

Det är det tyska logistikföretaget Nordfrost som anmält och klagat på att varumärket Nordfront – som ägs av en ledare inom Nordiska Motståndsrörelsen, NMR – är för likt deras namn. Nordfrost menar att namnet kan förväxlas med deras internationella registrering. Det håller Patent- och registreringsverket (PRV) med om, och nu har de gett det tyska företaget rätt, skriver DN.

Det innebär att NMR förlorar sitt tillstånd att använda namnet Nordfront i marknadsföring, till exempel på flygblad eller annan reklammaterial. Däremot får de fortsätta använda varumärket i tryck på kläder.

Nordiska motståndsrörelsen ger också ut en nättidning med samma varumärkesnamn och namnet är också registrerat för andra varor och tjänster.

Nazisterna kommer att närvara under Almedalens tre sista dagar efter att ha blivit beviljade att hyra mark i Visby, något lett till starka reaktioner hos flera organisationer.

klar

Artikellänk är kopierad

Natalie Demirian
Natalie Demirian
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro