ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nekades legorabatt – anmäler butiken

Johan Mårtensson · 10 Jul 2013
Uppdaterad 10 Jul 2013

Trots legokort nekades han rabatt – med hänvisning till en oskriven regel. "Det är ruttet", säger legobyggaren Fredrik Svensson, 31, som nu anmäler leksaksaffären.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Scanpix

Efter att ha shoppat lego för tusentals kronor såg Fredrik Svensson från Hallsberg fram emot att äntligen utnyttja sin stamkundsrabatt. Han lade påsarna med legogubbar på disken och räckte fram två fullstämplade rabattkort till personalen.

Men Fredrik fick kalla handen, med hänvisning till en oskriven regel från butikschefen.

– På korten står det ”köp lego för 300 kronor och få en stämpel”, och när man har fem stämplar så får man 150 kronor rabatt på sitt nästa köp. Det är allt som står där. Men jag fick inte kombinera två kort, och dessutom var jag tvungen att handla nya varor för minst 300 kronor för att rabatt, säger Fredrik, och tillägger:

– Jag tycker att det är lurendrejeri.

Han är legoentusiast sedan många år och räknar med att han har handlat lego för totalt 10 000 kronor i leksaksaffären i Örebro. Nu anmäler han affären till Konsumentverket.

– Det kan väl inte vara okej att en butik har ett hemligt avtal, som inte framgår på kortet, säger Fredrik.

Framför allt är han orolig för att barnfamiljer blir vilseledda av rabattsystemet.

– Jag är en vuxen legosamlare, jag köper lego till mig själv och lägger så mycket pengar på detta att rabatten egentligen inte spelar så stor roll för mig. Det är värre om butiken gör så här mot barn, säger han.

Metro har förgäves sökt butikschefen för en kommentar.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Mårtensson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro