ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Netflix stora vinnaren bland tv-tjänsterna på nätet

Aron Andersson · 4 Feb 2014
Uppdaterad 4 Feb 2014

Netflix är svenskarnas favorit för strömmande tv-serier. Nära en miljon har tillgång till tjänsten, enligt färska siffror. Konkurrenten HBO Nordic har bara 51 000 tittare.

klar

Artikellänk är kopierad

”Orange is the new black” går på Netflix och ”Game of thrones” går på HBO Nordic.
”Orange is the new black” går på Netflix och ”Game of thrones” går på HBO Nordic.Foto: AP Photo/HBO, Keith Bernstein/Netflix, Paul Schiraldi

Betaltjänsterna för strömmad video på nätet vill själva inte avslöja hur många användare de lyckats locka i Sverige. Men enligt en undersökning från mätinstitutet MMS finns det en solklar vinnare. 958 000 svenskar har tillgång till Netflix och den dagliga räckvidden är 316 000, enligt mätningen som gäller det sista kvartalet 2013.

Att Netflix är störst har flera förklaringar, säger Martin Hehrne på MMS.

– Det handlar om en kombination av utbudet och marknadsföring. Det beror också lite på att de är först på marknaden.

Den amerikanska kabelkanalen HBO som är känd för sina kritikerrosade serier genomförde en storsatsning i Sverige under förra och förrförra året, men enligt den nya mätningen är det bara 51 000 svenskar som har tillgång till tjänsten i dag. Vid förra mätningen var motsvarande siffra 68 000, vilket skulle innebära att tjänsten tappar tittare.

Samtidigt var en av kanalens stora succéer, ”Game of Thrones”, den mest nedladdade tv-serien under hela 2013. Den serien, inklusive några andra HBO-produktioner, finns dessutom tillgängliga via en annan tjänst för strömmande video, nämligen C More Play, som ligger på fjärdeplats i mätningen, med fler tittare än HBO Nordic. 

Undersökningen visar också att vissa av abonnemangstjänsterna används oftare av dem som har den. Dem som har tillgång till Netflix tittar i genomsnitt var tredje dag, medan de som har C More Play tittar mindre än en gång i veckan. Hehrne tror att det beror på att en del av kanalerna satsar på material som inte finns hos andra.

– Netflix har en stor uppsjö av egenproducerat material, medan Telia Play och C More Play har material tittarna redan har tillgång till.

Av samma anledning kan Viaplay få en plötslig uppgång i samband med vinter-OS som man har exklusiva rättigheter till i Sverige.

– Troligtvis kan det påverka. Om du inte har tillgång till trean och tian kan det säkert vara lockande att skaffa ett abonnemang, säger Hehrne.

Totalt sett är det 20 procent av svenskarna mellan 9 och 99 som har tillgång till någon av tjänsterna i mätningen. Det motsvarar nästan 1,6 miljoner svenskar. Men även om antalet tjänster och användare ökar tror Hehrne att det dröjer innan de "vanliga" tv-kanalerna blir förbisprungna.

– Inom en överskådlig framtid tror jag inte att det kommer att gå om, men det kan ju gå sjukt fort också, säger han och lägger till att Ipad-revolutionen var svår att förutspå för bara fem år sedan. – I dag har 46 procent tillgång till en.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro