ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Netflix till Sverige, Spotify och hela faderallan

Aron Andersson · 16 Okt 2012
Uppdaterad 16 Okt 2012
Jane Lynch

Jane Lynch


klar

Artikellänk är kopierad

Netflix-utbud
Netflix-utbud
Walking Dead på Netflix
Walking Dead på Netflix
Netflix
Netflix

Nyheten damp ner i går och spred sig rätt fort på nätet och i sociala medier. Nu har filmtjänsten Netflix kommit till Sverige. Inte bara det, vem som helst får testa tjänsten gratis i en månad. Och inte bara det, alla som betalar för Spotify får använda tjänsten gratis ÅRET UT!

Vilken stämning Netflix skapat, vilken glädje! Alla ville genast testa Netflix, alla ville tipsa varandra om Netflix. Tweetsen om de förträffliga erbjudandena avlöste varandra. Tidningar och nöjessajter skrev om lanseringen. Tekniksajter och bloggar skrev om lanseringen. Sms skickades mellan vänner. Sjuttiotalsfiltrerade bilder av Netflix hamnade på Instagram.

På Netflix kontor bör man firat med tårta eller champagne i dag.

Men varför all uppståndelse? Vad gör att Netflix förtjänar detta mottagande?

Det finns ju redan en hel drös med filmtjänster i Sverige i dag. Vi har Voddler, Headweb, Apple TV, SF Anytime, Filmnet, Viaplay med mera. Vad tar Netflix med sig bordet? Vid en första anblick: inte särskilt mycket.

Tjänsten släpptes visserligen inte bara till datorn, utan till flera tv-apparater, till Xbox 360 och Playstation 3, till Ipad och Iphone, till Apple TV, och till Android-mobiler. Det var en fullskalig och bred lansering. Dessutom synkroniserar tjänsten mellan olika plattformar på ett snyggt sätt. Och den flyter på alla plattformar jag testat.

Men utbudsmässigt är det inget som är unikt i Netflix. Här finns en del filmer och en del tv-serier. Inget är helt nytt och för den som är van vid att gå till hyrbutiken för att kolla på topplistan är Netflix, precis som de flesta prenumerationstjänster, inget alternativ.

Under nya premiärer trängs filmer som ”Contagion” och ”Crazy Stupid Love” med tv-serier som ”30 grader i februari” och ”Bron”. Det är alltså allt annat än ”nya” premiärer. Men detta är ändå ett minus som går att köpa för en tjänst som kostar 79 kronor i månaden (och som för närvarande är helt gratis). Desto tristare är det att marknaden för filmtjänster är så fragmenterad att ingen tjänst verkligen blir ett ”Spotify för film”, det vill säga en tjänst där du kan se på ALLT för en fast månadsavgift.

Kritiker till Spotify menar att ALLT inte alls finns, och det kanske stämmer, men jämför med luckorna i utbuden på dagens filmtjänster. Den som gillar bara marginellt alternativa filmer har i princip ingenting att hämta, såvida det inte rör sig om b-film, där utbudet är formidabelt. Den som börjar söka efter äldre filmer kommer sällan hitta det hen söker. Bättring krävs.

Peppfaktor: Det är trots allt generöst av Netflix att bjuda på första månaden så att var och en kan avgöra om Netflix är något att ha. Det är också välkommet med en tjänst som fungerar från första början. Nu väntar vi bara på ett bättre utbud. (Att ”Glee” ligger överst på min personliga Topp 10 i bilden ovan är också OFÖRKLARLIGT. Jag SVÄR.) Det blir tre av fem Jane Lynch (aka Sue Sylvester!).

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro