ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

New York gav Anna Ternheim ny gnista

Katarina Matsson · 27 Okt 2011
Uppdaterad 28 Okt 2011
På promenaden genom East Village stannar Anna Ternheim för att hälsa på några vänner i East Village Radio. – Jag träffar fler musiker och spelar med fler här, men vänner växer på helt andra grenar. Det är inte nödvändigtvis relaterat till musik och det tycker jag är skönt, säger den privata sångerskan.

På promenaden genom East Village stannar Anna Ternheim för att hälsa på några vänner i East Village Radio. – Jag träffar fler musiker och spelar med fler här, men vänner växer på helt andra grenar. Det är inte nödvändigtvis relaterat till musik och det tycker jag är skönt, säger den privata sångerskan. Foto: Axel Öberg


I New York har Anna Ternheim hittat hem. Men det höll på att inte bli någon ny platta. Det lät fan inte bra” säger hon själv. Nu släpps äntligen americanadoftande ”The night visitor”.

klar

Artikellänk är kopierad

Det har gått tre och ett halvt år sedan Anna Ternheim flyttade över Atlanten.
Det har gått tre och ett halvt år sedan Anna Ternheim flyttade över Atlanten.Foto: Axel Öberg
På New Yorks gator fick Anna Ternheim börja om från början, försöka återfinna gnistan.
På New Yorks gator fick Anna Ternheim börja om från början, försöka återfinna gnistan.Foto: Axel Öberg

Det har gått tre och ett halvt år sedan Anna Ternheim flyttade över Atlanten. Här spelades delar av tredje plattan ”Leaving on a mayday” in, följd av ett par års intensivt turnerande. Sedan blev det tyst. – Mina tre skivor har kommit i en jämn rytm. Den här gången gick inte det, för jag hade ingen jävla aning om vad jag skulle göra. Då slår det en ganska hårt hur mycket man tar för givet, spelningar, att man kommer att skriva musik och jobba som artist för evigt, säger hon. 

På New Yorks gator fick Anna Ternheim börja om från början, försöka återfinna gnistan. – Man kan ju inte ge sig själv hur mycket tid som helst, då får man börja göra espresso eller något annat för att tjäna pengar. Men jag behövde tid för att komma på vad jag skulle göra. Hur skivan växte fram krävde också tid.

På vilket sätt? – Jag ville skala av det mer, komma närmre det som är jag. Och så spelar jag väldigt mycket själv, svårt som fan alltså! Det där med tekniken har alltid varit en kamp, att göra allt samtidigt, sjunga, spela…

Så du hittade en särskild gitarr? – Jag ville göra en gitarrskiva, men det lät fan inte bra, haha. En vän tipsade mig om en butik i ett industriområde i Brooklyn. Jag hittade en gitarr som var som gjuten för mig. I brist på annat och i ren panikkänsla av att ”nu måste det bli något snart”, så blev det den.

New York fortsätter locka svenska musiker. Varför? – Stan är så mångkulturell att vad du än söker så kan du finna det här – oavsett om du är intresserad av mode, musik eller bara vill köpa märkliga örter i Chinatown och förfina din kinesiska matlagning.

”The night visitor” spelades in i Nashville tillsammans legendarer som Cowboy Jack Clement, Kenny Malone, Ronnie McCoury och Tim O’Brien. Hur var det? – De är både gulliga och jävligt tjurskalliga en del av dem. Det finns en video när vi sitter och lirar och ska ha jättetrevligt, en slags avslutning. En snubbe, han på cellon, lackar ut. Det visade sig att han tyckte att fiolen tog för mycket plats så han bara drog, haha. Men vi hade jättekul, de är starka karaktärer som alla satte sin prägel på skivan utan att det blev country.

Efter jul åker du på turné i Norden. Hur går det i USA? – Jag vet faktiskt inte riktigt, bra fråga. Jag har släppt två skivor och för varje skiva går det lite bättre. Det här är ett land där man kan jobba hårt ett helt liv.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro