ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nissans vision: Gullig bil med pratande robot

Billy Andersson, A M Hansson · 4 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Metro var nyligen på pressvisning i Paris och testade Pivo 2. Tabe Masahiko är en av ingenjörerna bakom Nissans eldrivna framtidsbil. 

Metro var nyligen på pressvisning i Paris och testade Pivo 2. Tabe Masahiko är en av ingenjörerna bakom Nissans eldrivna framtidsbil.  Foto: A M Hansson


klar

Artikellänk är kopierad

Bilen går att öppna från framsidan.
Bilen går att öppna från framsidan.

Bilar ger komfort, säker­het och snabba transporter.Men Nissan Pivo 2 är annorlunda. Den får oss på bra humör. Vi har varit i Paris och testat.I Nissan Pivo 2 är det inte en superstark motor som är central, utan en gullig robot.– Hej, jag heter Pivo 2. Se upp för trappsteget, säger det apliknande huvudet med barnslig robotröst när man kliver in. Pivo 2 är japanska Nissans senaste bil, som nyligen visades för pressen i Paris. Inte bara roboten är gullig, hela bilen är som ett runt dockskåp med fyra hjul och elmotor. Alla former är runda och mjuka, framljusen ser ut som snälla djurögon och hjulhusen hänger ut som armar och ben.

Det här är framtiden, hävdar Nissan. Bilen är helt och hållet batteridriven. Förarkabinen kan rotera så att man aldrig behöver vända bilen för att byta färdriktning. Hjulen kan vridas 90 grader, vilket förändrar fickparkeringen för all framtid. Tabe Masahiko, en av ingenjörerna bakom konceptet, vill inte avslöja när Pivo 2 kommer ut på gatan.

Vissa saker, som den roterande kupén och de elektroniska systemen för hjul och bromsar, ligger några år fram i tiden. Däremot hoppas Nissan ha en elbil klar innan slutet av 2009. – Att kunna parkera i sidled är inte heller långt borta och robotagenten hoppas vi kunna börja använda under 2010 i våra övriga modeller, säger Tabe Masahiko.

Tanken med roboten är att den ska vara en kompis till föraren. Den hjälper inte bara till med tekniska funktioner och guidar till bästa parkeringsplats, utan kan även läsa av förarens hu­mör och säga saker som: ”Du verkar trött. Ska du inte stanna vid raststället som kommer om 200 me­ter och ta en kopp kaffe?” eller ”Lugna ner dig” om man svär bakom ratten.Enligt Nissan visar forskning att glada bilförare drar ner olycksstatistiken. Fast frågan är väl om alla uppskattar att överösas med förnumstiga råd och kommentarer om hur man kör. – Den kan lära sig förstå när och hur föraren vill bli tilltalad. Ju mer den umgås med föraren, desto mer in­formation lagras om vad hon eller han uppskattar, säger Tabe Masahiko.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson, A M Hansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro