ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nördens revansch på catwalken

ROBERT ANDERSSON/elle · 2 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Nu tar nörden revansch på catwalken

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Strage.
Fredrik Strage.
Pradas höst/vinter-kollektion.
Pradas höst/vinter-kollektion.Foto: ANTONIO CALANNI
Skådespelerskan Chloë Sevigny har hakat på trenden.
Skådespelerskan Chloë Sevigny har hakat på trenden.Foto: James Devaney

På baren Royal oak i Brooklyn är aktiviteten i full gång. Skön musik dundrar ut genom högtalarna, besökarna dricker öl och skrattar som i vilken bar som helst.

Men i kväll ockuperar en grupp på 30 personer rummet längst bak i lokalen. Med sig har de ritblock och pennskrin och mellan klunkarna fokuserar de på nakenmodellen mitt i rummet. På gruppens hemsida, www. myspace. com/drink_draw, står det att krokiträffarna hålls två gånger i månaden, inga förkunskaper krävs, ingen kritik ges och bara de som målar släpps in. Avgiften är 70 spänn.

Att släppa fram sina nördiga intressen i grupp har blivit populärt i trendkänsliga New York. Numera är invånarnas kalendrar fulltecknade med aktiviteter som schack, högläsning ur dagböcker skrivna under influensen av tonårshormoner, turneringar i Alfapet, handarbetsträffar i barer, konserter bestående av blippande ljudslingor från Nintendospel. Och på NY Jedi lär man sig att duellera med lasersvärd, som i Star wars.

Internet är den drivande kraften bakom nördtrenden. Via nätet har folk upptäckt att de inte är ensamma om sina mer eller mindre smala intressen. Och internet har gjort det enkelt att organisera sig med likasinnade. Datanördarna, som tjänar miljarder på sina webbportaler som youtube.com och myspace.com, är vår tids rockstjärnor.

Ansedda trendanalytikerna Zandl group menar att trenden samtidigt är en motreaktion till allt vad Hollywood och Paris Hilton står för. Intellektuell, miljövänlig och kreativ är ledorden för Avantgardenördarna.

I den trendriktiga nördgarderoben hittar man koftor, retroklänningar, höga jeans, korta gymshorts, glas-ögon (släng kontaktlinserna) och svettband. Märkena är Marc Jacobs, Prada, American apparel och handgjorda plagg från indiesajten etsy.com.

Med sina höga jeans, sekreterarblusar och mittbena är Chloë Sevigny en av trendens ledstjärnor. Men mest uppmärksamhet just nu väcker modellen Iekeliene Stange. När hon inte går visningar för Alexander McQueen eller Emilio Pucci sitter hon front row i neonfärgade balklänningar och stora glasögon utan glas. Hennes överdrivna nördstil har snabbt gjort henne till en av mingelfotografernas favorit.

Enligt experterna har vi bara sett början på trenden. Om några år genomsyrar den design och mode än mer. Så var först med att bjuda in till knypplingskväll eller fia med knuff. Och ställ klassfotot så att alla gästerna ser det. Som för att säga ”redan som 14-åring var jag en fashionista”.

klar

Artikellänk är kopierad

ROBERT ANDERSSON/elle
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro