ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

NU ÄNNU STÖRRE

Anders Göransson · 6 Okt 2011
Uppdaterad 6 Okt 2011

Metro ökar i ny undersökning från Orvesto. Läsarna har blivit fler i Göteborg, Stockholm och Malmö. Per Gunne: Vi har satsat hårt på de tre storstäderna”.

klar

Artikellänk är kopierad

Per Gunne.
Per Gunne.

Nyheter ska vara gratis. I papperstidningen eller på nätet – men gratis. Så tycker allt fler, och det syns tydligt i den nya undersökningen från Orvesto, som mäter tidningars räckvidd. Antalet Metroläsare har ökat i alla tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö jämfört med motsvarande tid förra året. – Vi har satsat hårt på de tre storstäderna, med undersökande och berörande lokaljournalistik. Vi märker även att våra satsningar på framför allt mode, utbildning och jobb uppskattas mycket av läsarna, säger Metros chef-redaktör Per Gunne. Samtidigt som Metro ökar tappar de närmaste konkurrenterna Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan – som samtliga är betaltidningar. – Det är ett generationsskifte på gång, där allting som är gratis vinner på bekostnad av det som inte är gratis. Och många tycker att Metro är tillräckligt bra för att fylla nyhetsbehovet på morgonen, säger Ingela Wadbring, professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Hon beskriver de stora betaltidningarnas dilemma just nu: läsarna flyttar över till nätet, men det gör inte intäkterna. – Gratistidningar har en helt annan intäktsstruktur, en mindre kostym, och har det lättare att klara utvecklingen.

ANALYS: Tack till er läsare

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro