ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu är det bevisat: Vackra ansikten säljer

Katarina Matsson · 26 Jun 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Klassiska skönheter: Scarlett Johansson, Orlando Bloom och Andie MacDowell. 

Klassiska skönheter: Scarlett Johansson, Orlando Bloom och Andie MacDowell.  Foto: AP


klar

Artikellänk är kopierad

MARKNADSFÖRING. Nu är det bevisat: ett vackert kvinnoansikte i annonsen gör att kunderna tycker bättre om produkten. Det visar en ny studie från Handelshögskolan i Stockholm.

– Det är en genväg in i människors huvuden. Vi gör en spontan utvärdering av personens ansikte som smittar av sig på produkten, och det är viktigt att människor är medvetna om det, säger ekonomie doktor Fredrik Lange, som tillsammans med docent Magnus Söderlund genomfört experimenten.

Skönhetsbedömningen är något som sker automatiskt och sekundsnabbt. Det visade sig även att män och kvinnor reagerade lika starkt på det attraktiva kvinnoansiktet.

– Jag tror att det är någon form av stenåldersreaktion som är svår att motarbeta om man inte tänker aktivt på det, säger Magnus Söderlund.

De flesta reklammakare arbetar redan med vackra, leende fotomodeller. Ett företag som valt att gå på en annan linje är Dove, som i flera kampanjer propagerat för att skönhet kommer inifrån.

– Modellerna är lite äldre, men de har fortfarande många av de vackra dragen, säger Magnus Söderlund.

Enligt honom finns antagligen ett liknande samband för vackra män. Fysisk skönhet kan dock kompenseras av andra egenskaper, där kändisskap i dag anses mest attraktivt. 

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro