ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu är det goodbye”

Johan Kellman Larsson · 22 Sep 2011
Uppdaterad 22 Sep 2011
Nu tvingas Per Söderdahl, ägare till Relectric i Stockholm, att lägga ner butiken.

Nu tvingas Per Söderdahl, ägare till Relectric i Stockholm, att lägga ner butiken. Foto: Urban Brådhe


Sämsta tillväxten i handlen på 15 år – nu minskar handlarnas framtidstro. Och i dåliga tider är det många små butiker som tvingas slå igen.

klar

Artikellänk är kopierad

Enligt september månads Handelsbarometer från svensk handel sjunker nu  butiksinnehavarnas framtidstro. Andelen handlare som tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka under det kommande kvartalet minskar. – Det finns uppenbarligen en oro bland handlarna, många räknar med nedskärningar framöver. Bakgrunden är förstås att det är inte samma fart på ekonomin eftersom folk håller igen, säger Yvonne Ingman, vice vd på svensk handel.

Samtidigt rapporterade Handelns utredningsinstitut (HUI) i veckan att man skriver ner sin prognos för detaljhandeln, den här gången till en försäljningsökning på enbart 1,5 procent.

Det är den sämsta tillväxten på 15 år. Mindre, enskilda, affärsverksamheter har det tuffast i sämdre tider. Bland annat elektronikhandeln har kämpat i motvind i år. – Nu är det goodbye, säger Per Söderdahl,  47, ägare av butiken Relectric, som sålt hushållsmaksiner i Stockholm sedan 1975. Nu tvingas han slå igen.

Familjeföretaget har ätits upp av de stora drakarna, som han uttrycker det. – Men så är tidens tand, i dag slänger ungdomarna hellre den gamla brödrosten och köper en ny i stället för att leta rätt på en reservdel.

Yvonne Ingman på Svensk handel bekräftar bilden. – Små verksamheter är mer sårbara i orostider.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Kellman Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro