ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu är det inne att lyssna på personalen

Caroline Engvall · 7 Okt 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Svenska industrier, som här på Scania, använder personalens idéer som ett konkurrensvapen.

Svenska industrier, som här på Scania, använder personalens idéer som ett konkurrensvapen. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Den ekonomiska krisen får svenska företag att arbeta annorlunda. Nu prioriteras personalens idéer.

Efter den ekonomiska krisen har Sveriges industrier fått tänka om. Nu är det inne att hjälpas åt. Återanvända. Strunta i att uppfinna hjulet två gånger – och i stället förbättra det.– Finanskrisen har helt klart skärpt många industriföretags konkurrenskraft och lönsamhet, säger Eric Giertz, professor i industriell ekonomi och organisation på KTH.

Högt belånade företag, nya företag och företag med svag lönsamhet fick visserligen akuta svårigheter – men de konkurrenskraftiga företag som snabbt anpassade sina kostnader till intäkterna överlevde och de såg över sina arbetsmetoder, rutiner och processer. – De blev effektivare och går därför stärkta ur krisen nu när efterfrågan åter ökar.  Det är en viktig förklaring till de höga marginaler vi ser i den svenska tillverkningsindustrin i dag. De företag som lyckas behålla sin lågkostnadsstruktur när intäkterna ökar går en lysande framtid till mötes, säger Eric Giertz.

Det nya många industrier har anpassat sig till är att blanda in medarbetarna i företaget. Forskaren Louise Östberg har skrivit boken ”Små idéer – stora resultat” och vet hur viktigt det är att återanvända framgångskoncept.– De organisationer som lyckas bäst med att ta tillvara på hela organisationens samlade kreativitet är de som uppmuntrar medarbetarna att ta idéer från en annan del av verksamheten och återanvända dem, säger Louise Östberg.

Jörgen Mässgård, projektledare Scania.
Jörgen Mässgård, projektledare Scania.Foto: Urban Brådhe

"En del av vår företagskultur"

Scania är ett av de bästa företagen i Sverige på att ta tillvara på medarbetarnas idéer.

Förbättringsmöten hålls regelbundet inom varje del av företaget, där nya idéer kommer fram för att man ständigt ska bli bättre.– Det är en del av vår företagskultur att medarbetarna ska vara med och påverka, säger Jörgen Mässgård.

Han var Scanias projektledare för utbildningssatsningen under krisen. Försäljningen stupade med 50 procent och för att företaget skulle överleva satte sig 4 700 medarbetare i skolbänken och lärde sig mer om allt från hälsa och ergonomi till produktkännedom och effektiva produktionssystem.

Dessutom gick Scania ner till fyradagarsvecka i nästan ett år.– Man måste använda kriser för att bygga något bättre. Nu ser vi ljust på framtiden igen.

Foto: Scanpix

Tre sätt att fånga nya förslag

IdémötenIdémöten varje eller varannan vecka. Börja mötet med att gå igenom vilka idéer som kom upp sist och vilka som ska genomföra dem. Följ upp. Skapa en idétavlaHa en centralt placerad whiteboardtavla där medarbetarna kan skriva ner sina idéer med en extra tabell som följer upp när idéerna genomförs. IntranätetI sin enklaste form kan det vara en sida på intranätet där de anställda kan fylla i ett idéformulär som skickas till rätt beslutsfattare.

Källa: Forskaren Louise Östberg

klar

Artikellänk är kopierad

Caroline Engvall
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro