ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu blir det längre reklamavbrott i TV 4

TT · 24 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Får sända 20 procent mer än tidigare

klar

Artikellänk är kopierad

NYHETER EU:s kulturministrar röstade på torsdagen ja till ett nytt tv-direktiv som i många delar ger de kommersiella tv-bolagen större frihet. TV 4 är en av de stora vinnarna på förslaget. Det nya tv-direktivet, Television utan gränser, är en kompromiss mellan ministerrådet och EU-parlamentet som också EU-kommissionen ställde sig bakom på torsdagen. Det innehåller färre detaljregleringar för tv-bolagen än det föregående. Bolagen får till exempel i framtiden, med några få undantag, själva bestämma när de vill bryta för reklam. För TV 4:s del betyder det att det kan bli slut på de otaliga fällningarna i Granskningsnämnden för brott mot de nuvarande svenska reklamreglerna, fällningar som genom åren kostat tv-bolaget miljonbelopp. Enligt direktivet får tv-bolagen sända 12 minuter reklam per timme. Tidigare har det varit maxgräns på 10 minuter på timme. Det är samma gräns som regeringen redan föreslagit ska gälla för TV 4 så att bolaget får samma villkor som konkurrenterna på den svenska marknaden. Sammantaget är inte det nya tv-direktivet någon större framgång för svenska politiker. Sverige försökte under ordförandeskapet 2001 exportera det svenska förbudet mot barnreklam till hela EU, men det blev blankt nej. Därefter har svenska regeringar försökt få in de svenska tv-bolagen som sänder från Storbritannien (TV 3 och Kanal 5) under svensk lag, men även det har mött starkt motstånd. Så sent som i höstas röstade Sverige i ministerrådet mot det förslag som då låg på bordet. De svenska ståndpunkterna fick visst stöd då ministrarna på torsdagen kommenterade förslaget man nu sagt ja till. I det finns det skrivningar om obligatoriskt samarbete mellan sändar- och mottagarländerna. Om det inte fungerar ska EU-kommissionen avgöra tvisten. Det är en avgörande skillnad, enligt Lena Adelsohn Liljeroth. – I höstas fanns fortfarande förhoppningen att vi kunde få skarpare regler för barn- och alkoholreklam, men nu skulle vi kunna förlora de framgångar vi ändå uppnått om kravet på förhandling och samarbete, säger hon. Lag inom två år Förre kulturministern Leif Pagrotsky hävdade nyligen att regeringen försöker dölja sitt misslyckande bakom ett fikonlöv och att det nya tv-direktivet i alldeles för stor utsträckning tillgodoser tv-bolagens önskemål. – Det hade sett lite märkligt ut om vi som enda land röstat nej. Jag lovar att han (Pagrotsky) inte hade röstat på ett annorlunda sätt, säger Adelsohn Liljeroth. Eftersom såväl ministerrådet som EU-parlamentet och kommissionen ställt sig bakom förslaget till nytt tv-direktiv är den fortsatta behandlingen närmast en formalitet. När det slutliga klubbslaget faller i höst har medlemsländerna två år på sig för att införa regelverket i sina lagstiftningar.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro