ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu faller Saab fritt

Johanna Ohlson · 2 Feb 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011

Bilförsäljningen i Sverige har tvärstannat. Och det är Saab som fått ta den värsta smällen. I januari rasade antalet nyregis­trerade bilar med 60 procent.

klar

Artikellänk är kopierad

Under januari månad i år nyregistrerade Saab 659 personbilar. Samma tid förra året var siffran 1829. Hela bilbranschen är drabbad av en kraftig nedgång enligt SCB:s senaste siffror på nyregistrerade bilar. Men för Saab har året startat sämre än för andra bilmärken.– När konsumenter känner osäkerhet skjuter de upp stora investeringar som att köpa bil. Just nu är konsumenterna framför allt osäkra på Saab, mycket på grund av all negativ publicitet som de fått, säger Martin Sköld som forskar på internationell fordonsindustri på Handelshögskolan i Stockholm.  Även Volvo Personvagnars kris har fått mycket uppmärksamhet i media. Men de är ändå inte i närheten av det tapp som drabbat Saab. I januari nyregi-strerades 36,5 procent färre Volvobilar. För Saab var motsvarande siffra 63,9 procent.– Skriverierna om Saab har varit värre. De har dess-utom ett smalare produktutbud än Volvo. Det är två faktorer som påverkat, säger Martin Sköld. Vad som kommer att hända Saab härnäst är svårt att sia om. Att General Motors skulle sälja Saab tror Martin Sköld framställs som en enklare lösning än vad det är. – Det går inte bara att hitta en ny köpare över en natt. Det måste finnas en riktig köpare som har en strategi för att driva Saab. Martin Sköld efterfrågar stimuleringsåtgärder som får bilköpare att våga tro att det värsta är över. – Det är vi konsumenter som sätter i gång tillverkningskedjan. Konsumenterna måste känna lite tillförsikt. Osäkerheten slår mot hela bilindustrin även om Saab nu är särskilt drabbat. Vad kan Saab göra för att förändra situationen?– De ska göra det de redan gör i dag. De ska fortsätta att kommunicera, tala om att de gör bra produkter. Jag har sett nya annonser där de beskriver att de tagit sig igenom svåra situationer förr. Det är ett bra budskap.

Klicka på bilden för att göra enkäten stor.
Klicka på bilden för att göra enkäten stor.
klar

Artikellänk är kopierad

Johanna Ohlson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro