ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu måste industrins teknikerbehov säkras”

Mary Örnborg · 24 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Teresa Jonek Ålder: 41. Bor: Stockholm. Utbildning: Civilingenjör inom kemi. Arbetar som: Projektledare på IVA men är just nu tjänstledig för uppdraget i Teknikdelegationen. Aktuell: Huvudsekreterare i Teknikdelegationen. Intressen: Slalom.

Teresa Jonek Ålder: 41. Bor: Stockholm. Utbildning: Civilingenjör inom kemi. Arbetar som: Projektledare på IVA men är just nu tjänstledig för uppdraget i Teknikdelegationen. Aktuell: Huvudsekreterare i Teknikdelegationen. Intressen: Slalom. Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

UPPDRAG. Just nu funderar tusentals unga över sitt högskoleval. Den 15 april ska ansökningarna vara inne. Samtidigt har den av regeringen tillsatta Teknikdelegationen kommit halvvägs med sitt uppdrag att öka ungdomars intresse för teknikutbildningar. Teresa Jonek är huvudsekreterare i Teknikdelegationen och därmed också något av spindeln i nätet. I november hade du och resten i Teknikdelegationen ert första möte. Enligt regeringens direktiv har ni i uppgift att öka ungdomars intresse för teknikutbildning. Hur har ni tagit er an bredden i uppgiften?– Genom att identifiera och dela in uppgiften i fyra olika områden. Därefter delade vi in oss i lika många grupper som parallellt arbetar med att undersöka hur man ska kunna förbättra och öka intresset för teknik bland Sveriges unga befolkning.Vad har ni hittills kommit fram till?– Det är flera olika saker. Bland annat att man måste förstärka teknikkompetensen hos lärarna både på förskolan och i     grundskolan.Varför ska lärare fokusera på teknik redan i förskolan?– Det gäller att bygga en bra grund för teknikintresset tidigt. Som det är i dag så sviktar intresset bland barnen för teknik redan  i tredje och fjärde klass. Ni anser också att det är viktigt att knyta näringslivet närmare skolan. Hur ska det samarbetet se ut?– Näringslivet kan ställa upp med goda exempel från verkliga livet men också kanske låta eleverna komma och exempelvis få göra laborationer hos företaget. Vi tror att det är viktigt för att sätta teknikundervisningen i skolan i ett sammanhang för att få eleverna att bättre förstå vilka möjligheter en teknisk utbildning kan ge dem. Vi tittar just nu på en modell som man använder i Holland där skola och näringsliv har skapat ett långsiktigt samarbete.I dag är vi inne i en lågkonjunktur vilket automatiskt innebär att söktrycket till högskolorna ökar. Har Teknikdelegationens mål nu självreglerats?– Lågkonjunkturen kommer förvisso som en välsignelse, men den är bara temporär. Vi står fortfarande inför stora problem framöver – årskullarna minskar och industrins behov av tekniker är skriande redan i dag. Vi kan därför inte nöja oss med att bara få in fler andra- och tredjehandsansökningar till teknikutbildningarna. Därför är det viktigt att vi fortsätter jobba långsiktigt med att öka intresset och därmed också öka förstahandsvalen. Det ger en bättre kvalitet på ingenjörerna.Du är själv utbildad civilingenjör. Varför valde du en teknisk utbildning?– Jag ville egentligen bli läkare men insåg snabbt att det var för hierarkisk miljö för mig. Så jag läste i stället kemi för att jag såg mig själv i rollen som läkemedelsforskare. Även om jag inte blev läkemedelsforskare så har jag ändå haft en hel del spännande jobb.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro