ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu satsar modebranschen på männen

Karolina Skoglund · 19 Feb 2014
Uppdaterad 19 Feb 2014

Nu är det männen som gäller. I november öppnade Filippa K sin första renodlade herrbutik, i måndags lanserade Lindex sin första herrkollektion och i april öppnar H&M sin första butik i Sverige med endast herrkläder.

klar

Artikellänk är kopierad

" Förr var det mer att man antingen bar kostym eller sunkiga kläder. Nu finns det ett mellanting", säger Metro Modes Martin Hansson om herrmodet.
" Förr var det mer att man antingen bar kostym eller sunkiga kläder. Nu finns det ett mellanting", säger Metro Modes Martin Hansson om herrmodet.Foto: Gustav Hugosson

Lindex har tidigare bara gjort underkläder, strumpor och pyjamas. Sedan i måndags finns deras första herrkollektion att handla på nätet.

– Vi har jobbat med kvinnor en längre tid och fått mycket förfrågningar till varför vi inte gör herr. Tidigare har vi känt att vi vill göra dam så bra som möjligt först. Nu tycker vi att vi är tillräckligt duktiga på det och därför fanns det utrymme att fokusera på herr, säger vd:n Göran Bille.

Tanken är att det ska växa ännu mer. 

– Målet är självklart att vi ska öppna upp för egna herrbutiker. Men vi har inte bråttom. Vi ska göra det här så bra som möjligt först.

Även H&M och Filippa K, som gjort herrkollektioner länge, har valt att satsa på männen. I november öppnade Filippa K sin första rena herrbutik och i april öppnar H&M sin första svenska butik enbart för herrar på Norrmalmstorg i Stockholm. 

– Vi kan se att det finns ett ökat intresse för herrmode och ser fram emot en satsning på det segmentet, säger H&M:s Sverigechef Martino Pessina. 

Metros moderedaktör Martin Hansson tror att satsningarna är ett resultat av att den breda massan män har blivit mer stilintresserade.

– Förr var det mer att man antingen bar kostym eller sunkiga kläder. Nu finns det ett mellanting, som bland annat kan vara ett resultat av herrkläder blivit mer funktionella. Herrars kavajer är till exempel mycket mer än bara en kavaj i dag, säger han.

Martin tror även att satsningen på männen kommer att fortsätta och växa sig allt större.

– Herrar är den nya kassakon. De är ofta väldigt trogna kunder, i jämförelse med damerna som är lite mer otrogna mot butikerna i det här avseendet, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro