ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu ska du göra reklam för Sverige

Caroline Engvall · 30 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Det finns mycket att tipsa om: En cool tripp till det världsberömda Ishotellet i Jukkasjärvi, traditionellt midsommarfirande eller varför inte drive-in-älgsafari i Smålandet i Markaryd? 

Det finns mycket att tipsa om: En cool tripp till det världsberömda Ishotellet i Jukkasjärvi, traditionellt midsommarfirande eller varför inte drive-in-älgsafari i Smålandet i Markaryd?  Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Nu ska Sverige hårdlanseras som turistdestination – men inte med annonskampanjer utan med en trendig community på nätet.Glöm de traditionella tv-reklamsnuttarna med travande älgar, spegelglittrande sjöar och vidsträckt vildmark.I höst presenterar Visit Sweden, tidigare Sveriges rese- och turistråd, en trendig community där turisterna själva får dela med sig av sina upplevelser och tips.– Vi vill ge både svenska och utländska turister en plattform där de kan tipsa varandra. Svenskarna ska få en chans att berätta om allt det fina de tycker att Sverige har att erbjuda, medan utländska turister får möjlighet att planera sin resa samtidigt som de får tips från andra som har varit på plats, säger Maria Ziv, marknadsdirektör på Visit Sweden och ansvarig för utvecklingen av communityn.Turismen är viktig för Sverige. Turistnäringens exportvärde, det vill säga vad utländska besökare spenderar i Sverige, ökade med nära 20 procent under 2006 och är för andra året i rad större än personbilsexporten.Men för att fortsätta uppåt är annorlunda marknadsföringsaktiviteter nödvändiga – och internet är synnerligen hett. Att låta turisterna själva berätta ökar trovärdigheten.– Dagens konsumenter är vana vid att lyssna på varandra, till exempel på bloggar och i communities, i stället för på företag som försöker sälja något till dem, säger Maria Ziv.– Vi vet att vi har ett fantastiskt land med många unika upplevelser och smultronställen. Problemet är att det är svårt att låta trovärdig i konsumentens öron om vi själva skulle berätta om det, säger Maria Ziv.– Vi är övertygade om att trovärdigheten i en berättelse från en person som själv har upplevt ett fantastiskt äventyr i Sverige är högre än om vi till exempel skulle producera en 30 sekunders reklamfilm och köra den på CNN tillsammans med alla andra länders reklamfilmer.Communityn, som ska heta Community of Sweden, lanseras senare i höst, men redan nu kan landskap tävla om vem som har den bästa berättelsen.

klar

Artikellänk är kopierad

Caroline Engvall
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro