ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu ska klimathotet stoppas i Göteborg

Ola Gustafsson · 29 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Mölndalsån översvämmades totalt för nästan två år sedan. Flera vägar stängdes av och spårvagnar ställdes in. Bilar som fastnat i vattnet fick bärgas. Men nu kan ett räddningspaket vara på gång för att få bukt med översvämningarna och klimathotet.

Mölndalsån översvämmades totalt för nästan två år sedan. Flera vägar stängdes av och spårvagnar ställdes in. Bilar som fastnat i vattnet fick bärgas. Men nu kan ett räddningspaket vara på gång för att få bukt med översvämningarna och klimathotet. Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

KLICKA FÖR STÖRRE GRAFIK
KLICKA FÖR STÖRRE GRAFIK

Vårens översvämningar i Göteborg kostade staden 35 miljoner. Ännu är det oklart var höstens kostnader stannar. Någonting måste göras, menar experter. Metro kan visa förslagen på hur Göteborg ska räddas från vattenmassorna.Natten mot söndag regnade 34 millimeter över Göteborg. En vanlig månad faller 88 millimeter regn. Resultatet blev vägras och trafikstopp.

Men staden har lärt sig av katastroföversvämningarna kring bland annat Mölndalsån och just nu utreds ett räddningspaket.

I utredningens mardrömsscenario kan båda älvstränderna översvämmas. Men innerstaden ligger mest illa till. Där behövs markhöjningar och byggande av vallar.– Men generellt är det enklare med skydd än att höja marken, säger Ulf Moback, projektansvarig på Stadsbyggnadskontoret.

Lars Bergdahl, professor i vattenbyggnad, tror också att en markhöjning i Gö-te-borg blir svår att genomföra i praktiken. – Staden ligger på väldigt mjuk lera som inte tål be-lastning, säger han.

Det mest spektakulära förslaget är jättebarriärer utanför Älvsborgs-bron. Smart, tycker Claes Alén, biträdande professor i geoteknik på Chalmers.– Barriärer skulle lösa de värsta problemen och då behöver man inte göra så mycket på de andra platserna, säger han.

Han tror på två stora barriärer, en utanför Älvsborgsbron och en i Kungälv. Det skulle vara den mest kostnadseffektiva lösningen för Göteborg och prislappen behöver inte bli så hög som de sju miljarder London lade på sin barriär.

Långsiktighet efterfrågas

BOSTÄDER. Vattnet i Göta älv kan komma att stiga en meter.Men trots det planeras de flesta nya bostäder intill vattnet.

Miljövetaren Stefan Bydén och arkitekten Einar Hansson är kritiska till att Göteborgs nya översiktsplan för byggande inte innehåller något om hur man på lång sikt ska hantera översvämningshotet och menar också de att en vall eller barriär i hamninloppet är den enda lösningen.– Vi måste tänka hundra år fram i tiden, säger Bydén.

På Ringön är man orolig

ORO. Ringön på Hisingen är ett av de områden som kommunen är mest orolig för.Även butiks- och restaurangägare i området gläds åt att problemet nu ska lösas.– Vi ligger bara en tvärgata från älven. Hittills har vi inte fått några översvämningar, men blir det högre får vi ju flytta, säger Sandra Sundström-Ruuth.– Vi skulle förlora mycket och tvingas flytta, det går ju inte jobba om man får gå omkring i vatten, säger en annan affärsinnehavare som vill vara anonym.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Gustafsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro