ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu ska modellerna se ut som vanliga kvinnor

Katarina Matsson · 13 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
– Jättebra, tycker Frida Thunholm, 16, och Johanna Hernnäs, 15, om provdockan på Åhléns. – Det är bra att de har med dem och inte bara pinnsmala modeller, säger Johanna. Båda tror att man påverkas ganska mycket av de smala idealen som visas på tv och på modeller. – Man ska vara som man trivs, säger Frida.  

– Jättebra, tycker Frida Thunholm, 16, och Johanna Hernnäs, 15, om provdockan på Åhléns. – Det är bra att de har med dem och inte bara pinnsmala modeller, säger Johanna. Båda tror att man påverkas ganska mycket av de smala idealen som visas på tv och på modeller. – Man ska vara som man trivs, säger Frida.   Foto: Saga Lundqvist


klar

Artikellänk är kopierad

Glöm det vita, size zero idealet. Nu visas modeller i allt fler storlekar och färger. – Jag tror att det är en förändring på gång, säger Frances Lucas, ordförande för föreningen SMAL, som jobbar för en positiv kroppsuppfattning. I Stadiums baddräktsreklam är modellerna inte pinnsmala, på Åhléns visar kurviga modeller underkläder och i juli gör italienska Vogue ett nummer med i princip enbart svarta modeller. – Jag ser att någonting är på gång. Stadiumreklamen är en väldigt tydlig grej, de har inte gått ut och slagit på trumman och sagt ”titta vad vi är duktiga” utan bara gjort det, säger Frances Lucas.

Även kostymdesignern Camilla Thulin ser en början till förändring.– Det är ju tragiskt när en naturlig människa inte får finnas till. Människor mår ju dåligt psykiskt.

Man har väl insett att det inte håller i längden och nu blir det en backlash. Det är bara att gratulera medmänniskorna att man nu kan se ideal som man kan spegla sig i, säger hon.

Pernilla Jonsson, doktor i företagsekonomi och om­världsanalytiker på Kairos Future menar att det smala idealet fortfarande är starkt – men att det börjar få konkurrens.– Man kan se de här mottrenderna, men det är för tidigt att säga om det kommer att slå över, säger hon.

Modeller med annat ursprung än det blonda, vita tror hon att vi kommer att fortsätta att se. – Vi har ju fått en hel del svarta supermodeller vilket var helt otänkbart för några år sedan. Man letar efter ovanliga utseenden och det som står ut lite från mängden, säger hon.

SMAL vill att alla, både män och kvinnor, ska få vara sig själva och njuta av sina kroppar. – Jag tror att pendeln svänger ifrån det gamla kroppsidealet som Twiggy introducerade 1966.

Vi har haft 42 år av smalhetstyrrani och vi har sett vad för effekt det har på flickor och kvinnor och fler och fler människor börjar genomskåda idealet, säger Frances Lucas.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro