ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu snackar bussarna med ljusen

Edvin Gepertz · 26 Okt 2011
Uppdaterad 26 Okt 2011
Fakhri Alaa kör busslinje 24 där den nya tekniken ska testas. Han tror systemet kan fungera som en påminnelse att köra med jämn hastighet. – Det är bra. Vi är bara människor, man kan glömma bort att tänka på hur man kör. Det är bra för miljön också, säger han.

Fakhri Alaa kör busslinje 24 där den nya tekniken ska testas. Han tror systemet kan fungera som en påminnelse att köra med jämn hastighet. – Det är bra. Vi är bara människor, man kan glömma bort att tänka på hur man kör. Det är bra för miljön också, säger han. Foto: Christina Blom


Världsunikt test görs på linje 24 i Göteborg. Ny teknik ska minska utsläppen i kollektivtrafiken

klar

Artikellänk är kopierad

Som en del i ett EU-projekt ska nu sju bussar på linje 24 i Göteborg börja tala med trafikljusen. Från och med första december ska testbussarna minska både utsläpp och bränsleförbrukning genom att få information om när trafikljusen slår om. – Trafiksignalerna pratar med bussarna och talar om vilken fart man ska hålla för att slippa bromsa. Det här är ecodriving för kollektivtrafik, säger Urban Ericsson, trafiksäkerhetsansvarig på Svevia. Städerna Salerno och Wien ingår också i EU-projektet, där handlar det om trafikstyrning vid vägarbeten och när trafiken kör in i städer. Göteborg är den enda staden som testar den nya kommunikationen mellan bussar och trafikljus. – När vi talar bussar är det definitivt det första testet. Det kommer bli intressant för hela världen det här, säger Urban Ericsson som tror att tekniken kommer användas i både Europa, Japan och Nordamerika efter projektets slut 2013. I går rapporterade Metro om att folk som kör för långsamt är ett av de beteenden som göteborgare retar sig mest på i trafiken. Om trafikljusen talar om för bussarna att köra långsammare skulle det kunna skapa irritation bland andra förare. – Ett av de eventuella problemen är att bilar inte förstår varför bussen inte kör fortare än den gör, säger Urban Ericsson. Men det problemet har vi redan i dag eftersom du har vana förare som vet var trafikljuset kommer och håller en jämn fart i stället för att gasa på.

Täta kontroller ska ge bättre säkerhet

Under en vecka, med start i måndags, ska bussarna mellan Lana och Mölndal besiktigas efter varje runda i stället för efter varje dygn. Det kan bli undersökning var tionde minut och med de många kontrollerna hoppas man kunna ta reda på hur tät service som krävs för att bussarna ska vara trafiksäkra. – Det har ju varit många poliskontroller och många bussar som blivit underkända och det skapar en oro hos våra kunder. Bilden hos många är att bussarna är farliga och det tror jag har mycket med de underkända bussarna att göra, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik som driver projektet tillsammans med Nettbuss.

klar

Artikellänk är kopierad

Edvin Gepertz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro