ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu startar musikkriget

Carl Cato · 20 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Åsa Carild Nokia och Per Sundin Universal Music testar den nya tjänsten Nokia Music Store.

Åsa Carild Nokia och Per Sundin Universal Music testar den nya tjänsten Nokia Music Store. Foto: Urban Brådhe


Nokia tar upp kampen om köparna med Itunes

klar

Artikellänk är kopierad

Christophe Joyau, Nokia.
Christophe Joyau, Nokia.

Itunes dominerar den nätbaserade musik­för­säljningen. Men nu tar Nokia upp kampen om köparna med tjänsten Nokia Music Store.

– Vi är här för att stanna, säger Nokias Christophe Joyau.Itunes har en unik ställning på musikmarknaden. För första gången någonsin har företaget gått om traditionella återförsäljare och är nu USA:s största försäljningsplats för musik med 19 procent av marknaden.

Den nedladdade musiken står för 24 procent av musikförsäljningen i USA. I Sverige var siffran förra året 7 procent, men hittills i år har  den ökat till 12 procent. I ett försök att utmana Itunes lanserar Nokia tjänsten Nokia Music Store.

– Öppenheten är väldigt viktig. Våra låtar fungerar på andra spelare, inte bara på Nokias telefoner. Tekniskt sett ligger vi långt fram eftersom man kan ladda ner musik direkt i mobilen. Vi har personal i varje land som kan den lokala musiken, säger Christophe Joyau, ansvarig för tjänster på Nokia Skandinavien.

Med en streaming-tjänst för hundra konor i månaden kan man lyssna på hela Nokiabutikens musikkatalog via direktuppspelning.

klar

Artikellänk är kopierad

Carl Cato
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro