ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu tar de svenska artisterna över USA

Anaïs González Cruz · 24 Aug 2011
Uppdaterad 24 Aug 2011
Robyn har rönt stora framgångar i USA.

Robyn har rönt stora framgångar i USA. Foto: Thomas Kienzle/AP/SCANPIX


Med en tillbakalutad attityd har artisterna vunnit det amerikanska folkets hjärta.

klar

Artikellänk är kopierad

Lykke Li likaså.
Lykke Li likaså.Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Swedish House Mafia är ett stort namn på den amerikanska klubbscenen just nu.
Swedish House Mafia är ett stort namn på den amerikanska klubbscenen just nu.Foto: All Over Press

Nyligen lanserades den svenska musiktjänsten Spotify i USA. Även klädkedjan H&M har slagit upp dörrarna för konsumenter i landet. Och snart premiärvisas den amerikanska versionen av "Män som hatar kvinnor".

Det står klart att det hittills varit ett bra år för Sveriges del på den amerikanska marknaden. Men den största skrällen står ändå våra artister för.

Robyn, Lykke Li och Swedish House Mafia har blivit enormt populära i landet och klättrar allt högre på billboardlistorna – en svensk dominans som inte har stått att finna sedan Roxette och Ace of Base var som störst, skriver nyhetskanalen CNN på nätet. Och låtskrivare som Red One och Max Martin fortsätter att pumpa ut megahits till storstjärnor som Lady Gaga och Britney Spears.

Dock tror inte Anton Gårdsäter, designer på varumärkesbyrån Essen, att det beror på att svenska artister är bättre på att marknadsföra sig:

– Det är snarare så att flera amerikanska artister marknadsför sig för mycket. I jämförelse med dem upplevs de svenska artisterna som genuina och tillbakalutade; helt i linje med vår önskade positionering, säger Gårdsäter till Metro.

Dock är det på dansscenen som Sverige rönt störst framgångar, enligt CNN. Swedish House Mafia, Avicii och Dada Life efterfrågas flitigt av bokningsagenter och uppträder frekvent i bland annat Miami och Las Vegas.

Enligt Gårdsäter är det flera olika faktorer som bidragit till den svenska framgången:

– Man kan tänka sig att flera hundra år av fred bidragit till att skapa en mottaglighet till förändringar. Vi har länge haft ett öppet och tillåtande klimat samtidigt som vi legat i framkant för den digitala revolutionen. Detta tillsammans är så klart en stark grogrund för kreativa och innovativa idéers framväxt. Det ska dock tilläggas att vi inte har ett framgångskoncept. Den dag vi påstår det kommer de svenska framgångarna utebli, förklarar han.

Och nu förknippas Sverige med så mycket mer än bara IKEA-möbler.

– sägerAlex Holmén, varumärkesstrateg på Essen. Framgången bidrar till att skapa en internationellt mer nyanserad bild av vårt varumärke. För flertalet amerikaner har vi tidigare endast varit punsch-linen i buskis-komedier och avsändarnationen för deras egenmonterade möbler,

Holmén menar också att svensken väcker intresse genom att vara – och leva annorlunda:

– Det kan tänkas att vi har en uppenbar fördel genom vår uppfattade indie-positionering. För den stora massan amerikaner uppfattas vi nog som ganska annorlunda: höga skatter, undanstoppad geografisk placering och med värderingar som mer liknar det egna intellektuella etablissemangets, nästan lite corny, tillägger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Anaïs González Cruz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro