ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu tar modekedjorna upp kampen med sportaffärer

Karolina Skoglund · 3 Apr 2013
Uppdaterad 2 Apr 2013
Jessika Björklund och Sirpa Hedberg stannade till och kollade in ett par byxor bland träningskläderna.  -De var snygga och häftiga, man syns i dem... Vi handlar nog träningskläder i första hand på sportkedjor, men mer och mer på andra kedjor av typ H&M. Det är billigare där. 

Jessika Björklund och Sirpa Hedberg stannade till och kollade in ett par byxor bland träningskläderna.  -De var snygga och häftiga, man syns i dem... Vi handlar nog träningskläder i första hand på sportkedjor, men mer och mer på andra kedjor av typ H&M. Det är billigare där.  Foto: Urban Brådhe


Allt fler modekedjor satsar på att ta in träningskläder i sitt sortement, något som både ger klirr i kassan och vidgar målgrupperna.

klar

Artikellänk är kopierad

I år släppte Kappahl sin största damkollektion med träningskläder någonsin. 

– Vi har sett en trend i att fler och fler tränar, joggar och promenerar. Kollektionen har vuxit sig större allt eftersom intresset ökat. Jag tror också att vi attraherat och fått nya kunder som gillar vår sportkollektion, säger kollektionschefen Sosanna Davin. 

I fjol började även kedjorna Gina Tricot och Cubus att sälja träningskläder. Något de båda företagen beskriver som framgångsrikt. För Gina Tricot har det till och med gått så bra att de ska utvidga träningssortimentet framöver.  

– Vi planerar att både öka antalet kollektioner och produkter för kommande säsonger, säger Alexandra Davidsson, pressansvarig på Gina Tricot. 

Lena Larsson, vd på HUI Research, tror att det finns ett tydligt samband mellan modekedjornas satsningar på sportkläder och de fina prognoserna för sport- och fritidsmarknaden. 

– Absolut. Försäljningen av sport- och fritidsartiklar har varit en stark marknad de senaste åren och spås att fortsätta vara det. På så sätt får modebutikerna tillbaka de kunder de tappat i samband med att sportbutikerna började sälja allt mer kläder och skor, säger hon.

”Färger en stark trend”

Mer färg, bättre material och plagg som formar kroppen snyggt. Det är tre trender som syns på träningskläderna nu, enligt Metros moderedaktör Petra Tungården. 

– Det är mycket mer färg än tidigare och om man kollar på kedjornas träningskläder har det även dykt upp mycket mer funktionsmaterial på kläderna. Det är något man saknat tidigare, säger hon. 

En annan annan stark trend är, enligt Petra, kläder som tightar till kroppen redan under träningen. 

– Det kommer extremt mycket hold-in plagg som lyfter och shapar kroppen ordentligt. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro