ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nu testar Facebook möjligheten att blockera alkoholreklam

Natalie Demirian · 19 Dec 2016
Uppdaterad 19 Dec 2016

Foto: Alamy/TT/Montage


Facebook ska nu testa en typ av annonsblockering. Blockeringen ska göra det möjligt för deras användare att blockera annonser som kan uppröra människor. Annonser för alkohol och sådant som har med föräldraskap att göra är först ut att kunna blockeras, skriver Adage.

klar

Artikellänk är kopierad

Mark Rabkin, annonschef på Facebook, säger till Adageatt alkohol och föräldraskap är ämnena som är vanligast, men att de kan tänka sig att lägga till fler ämnen som kan uppröra folk.

quotation startFör familjer som har förlorat ett barn och fortsätter att se annonser om föräldraskap och produkter för barn kan det vara väldigt upprörande.quotation end

Det här är första gången som man kommer att kunna blockera reklam om ett visst ämne. Tidigare har Facebook enbart gett möjligheten att låta folk säga vilka ämnen som är mest relevanta för deras intressen.

Uppdateringen kommer inte att påverka eventuella preferenser människor redan har valt.

Facebook kommer också att ändra utseendet för annonspreferenserna för att göra det lättare för användarna att navigera.

klar

Artikellänk är kopierad

Natalie Demirian
Natalie Demirian
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro