ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Nu trycker vi på knappen i Sverige"

Jonas da Silva Larsson · 6 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

SATSNING. Nu satsar de stora operatörerna på att ta marknaden för IP-tv och sedan behålla den innan innehållsleverantörerna snor kunderna. Tele- och kabeloperatörerna äger slutkonsumenterna i dag genom bredbandet och det är ju inte fel utgångsläge för exempelvis Telia att ha flera miljoner möjliga kunder i starten.– Nu ser vi att vi har möjligheten och att vi når 2,5 miljoner hushåll så nu trycker vi på knappen. Vi gör en ordentlig inbrytning på den digitala marknaden där tv kombineras med bredbandet, säger Erik Hallberg, Sverigechef för bredbandstjänster på Telia Sonera.– Bredbandet är vägen in till konsumenten, men tv är bara en del av de tjänster som man kan koppla till det.Men ni provade för några år sedan och då var väl intresset ändå ganska svagt från allmänhetens sida?– Ja, det är rätt. Vi provade tidigare och lärde oss mycket på det. För mig är detta inte en digital-tv-satsning, utan en rejäl satsning på bredbandstjänster.Tror ni inte att också de andra tv-leverantörerna vill vara med och slåss om kakan?– Vi konkurrerar egentligen inte med Boxer eller Canal Digital. Vi ser detta som en naturlig väg att utveckla tjänster runt bredbandet och det är oerhört viktigt att vara med.Hör er satsning på något sätt samman med att man nu släcker det analoga nätet?– Vi hade gjort samma satsning oavsett om det analoga nätet släckts eller inte, det är en tillfällighet. I Tallinn når vi efter nio månaders verksamhet 20 procent av hushållen, utan att det analoga nätet släckts där.– För mig är det en klar signal, nu trycker vi på knappen även för Sverige, säger Erik Hallberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas da Silva Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro