ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ny lag har förändrat USA-valets spelregler

Jan Joel Andersson/ Utrikespolitiska Institutet · 2 Okt 2012
Uppdaterad 1 Okt 2012
18-årige Walter Woody III från North Carolina registrerar sin röst inför  presidentvalet med hjälp av Barack Obamas volontärer. 2008 jobbade rekord många för att få Obama till president. Och årets valrörelse ser ut att slå nya  rekord – i kostnader.   

18-årige Walter Woody III från North Carolina registrerar sin röst inför  presidentvalet med hjälp av Barack Obamas volontärer. 2008 jobbade rekord många för att få Obama till president. Och årets valrörelse ser ut att slå nya  rekord – i kostnader.    Foto: Gerry Broome/AP Photo


Obegränsade donationer till en presidentkandidat från individer och företag. Så ser lagen ut som klubbades igenom 2010. Jan Joel Andersson, forskningsledare på Utrikespolitiska Institutet och USA-expert, skriver för Metro om hur årets rekorddyra valrörelse kan betalas av färre men betydligt rikare aktörer.

klar

Artikellänk är kopierad

Årets president- och kongressval i USA kommer att slå alla rekord i kostnader. President Barack Obamas succéartade valrörelse 2008 ändrade förutsättningarna för insamling av kampanjpengar. Han lyckades som ingen annan före honom att samla in små summor från väldigt många människor, inte minst genom sociala medier. 

Obamas gräsrotskampanj ställde republikanerna inför en stor utmaning: hur skulle de kunna matcha en sådan popularitet och en gräsrotsoperation av det slaget?

Men ett beslut i Högsta domstolen (HD) i januari 2010 har förändrat spelplanen inför årets presidentval. HD:s beslut att tillåta individer och företag att ge obegränsade summor till politiska kampanjorganisationer har ställt kandidaterna inför en ny situation. 

Enligt tidigare regler fick varje enskild bidragsgivare inte donera mer än 2 500 dollar till en kandidats valkampanj. Det betydde att en kandidat behövde stöd av många personer. 

Det var därför extra viktigt att få stöd av personer som fackföreningsledare, pastorer eller företagsledare som kunde påverka sina medlemmar eller anställda att stödja kandidaten och på så sätt öka genomslaget. Med de nya reglerna kan dock enskilda individer, företag eller fackföreningar ge obegränsade donationer till organisationer, så kallade Super Pacs (Super Political Action Committees), som stöder en kandidat eller viss typ av fråga. 

Villkoret är dock att en Super Pac inte direkt samordnar sin strategi med en viss kandidats strategi. Men detta är i praktiken en verkningslös reglering, eftersom de allra flesta Super Pacs startas av eller anställer nära medarbetare till de kandidater som de sedan stöder och har med sig hela valstrategin därifrån.

Pengarnas roll, och den betydelse ett fåtal miljardärer får genom Super Pacs, har ritat om den politiska spelplanen. De summor som det tidigare krävdes tusentals personer för att samla in kan nu matchas av en enda rik individ eller ett företags bidrag. 

Obama var länge kritisk mot Super Pacs som anses ge enskilda individer och företag stor möjlighet att påverka val genom sina ekonomiska resurser. Men Obama har tvingats till en omvärdering och har accepterat att även demokraterna behöver Super Pacs.

klar

Artikellänk är kopierad

Jan Joel Andersson/ Utrikespolitiska Institutet
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro